Categories: فرهنگ و هنر

ابن‌سینا در کانادا و امریکا

امسال انتشارات گرانوود، یکی از ناشران مطرح ادبیات کودک در امریکا و کانادا، کتابی را منتشر کرد که هم از نظر تصویرگری و هم محتوا آن‌قدر متفاوت بود که مخاطبان بسیاری را جذب کرد. اثری مصور و جمع‌وجور در ۳۲ صفحه که به زندگی و اندیشه‌های دانشمند و پزشک ایرانی، ابن‌سینا، می‌پردازد. تصویرسازی‌های منحصربه‌فرد این کتاب در کنار داستان موجز و جذابی که فاطمه شرف‌الدین نوشته است، کتاب «کشفیات اعجاب‌انگیز ابن‌سینا» را خواندنی کرده است، داستانی درباره‌ی دانشمندی که در کودکی عطش مطالعه و خواندن داشت و در بزرگسالی همین روحیه‌ی سیری‌ناپذیر مطالعه‌اش سبب شد که یکی از مهم‌ترین چهره‌های پیشرفت علم پزشکی بشود.

«کشفیات اعجاب‌انگیز ابن‌سینا» را فاطمه شرف‌الدین، نویسنده‌ی مشهور لبنانی ادبیات کودک و نوجوان، نوشته است و انطالق محمدعلیِ عراقی برای آن تصویرگری کرده. پیش‌تر در این مجموعه از معرفی مشاهیر خاورمیانه برای کودکان انگلیسی‌زبان، همین نویسنده کتابی درباره‌ی ابن بطوطه و سفرهایش نوشته بود. هر چند ابن‌سینا را بیرون از ایران با نام «اوی سینا» می‌شناسند، فاطمه شرف‌الدین ضبط اسم ابن‌سینا را حفظ کرده است. او در این کتاب جمع‌وجور و کوچک اثری در ستایش علم خلق کرده است، تصویرگر عراقی کتاب هم با شناختی که از نقاشی‌های باستانی و اسلامی دارد، نقاشی‌هایی متناسب با متن و حال‌وهوای روزگار ابن‌سینا خلق کرده است.

راوی داستان صمیمانه از روزگار کودکی‌ ابن‌سینا با مخاطب سخن می‌گوید و بعد از کشفیات علمی پرشمار و گام‌های مهمی، که در راه توسعه‌ی علم پزشکی برداشت، حرف می‌زند. راوی داستان دو زن هستند که در حال‌وهوایی شهرزادگونه زندگی این متفکر ایرانی را نقل می‌کنند. از کودکی می‌گویند که در ده‌سالگی قرآن را از بر بود و در معنای آن غور می‌کرد و در شانزده‌سالگی مطالعات پزشکی‌اش از هر حکیم حاذق هم‌عصر خودش بیشتر بود و کتاب «قانون» را نوشت که هنوز هم کاربرد دارد؛ راوی‌های زندگی ابن‌سینا از علاقمندی‌ها و کشفیات او در نجوم و فیزیک و شیمی هم گفته‌اند.

فاطمه شرف‌الدین، نویسنده‌ی این کتاب، در دنیای ادبیات کودک چهره‌ی شناخته‌شده‌ای است، او پیش از این با کتاب «سفرهای اعجاب‌انگیز ابن‌بطوطه» در ۲۰۱۴ موفق شد مخاطبانش را با مارکوپولویی که فیلسوف هم بود آشنا کند؛ کتابی که جایزه‌های بسیاری برای نویسنده‌اش به همراه داشت. او تا امروز بیش از ۱۲۰ کتاب به زبان‌های انگلیسی و عربی برای کودکان نوشته و موفق شده بنیاد آی.بی.بی.وای را، که یکی از معتبرترین نهادهای بین‌المللی ادبیات کودک در زادگاهش (لبنان) است، بسیار فعال کند. او به‌واسطه‌ی اشرافی که به افسانه‌های خاورمیانه و دنیای عرب دارد موفق شده یکی از نویسنده‌های مطرحی باشد که پلی میان کودکان شرق و غرب زده‌اند و در این کار از جایگاهی ویژه‌ای برخوردار شده است. شرف‌الدین قصد دارد در این پروژه کتاب‌های دیگری نیز درباره‌ی چهره‌های سرشناس شرقی، همچون مولانا، بنویسد.

پویا محمدی

Share
Published by
پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago