اسم‌شو بذار عمقزی

انتخاب نام مناسب برای اثر هنری ممکن است تبدیل به روندی پیچیده بشود، چراکه عنوان اثر لایه‌ای دیگر از معنای آن را فاش می‌کند. انتقال حس درست از طریق ترکیب واژه‌ها ممکن است کار سختی باشد. هیچ دستورالعمل امتحان‌شده و دقیقی برای نام‌گذاری اثر هنری وجود ندارد، اما راهکارهایی هست که کمکتان می‌کند بهترین نام را برای ارائه‌ی کار خلاقه‌تان پیدا کنید.

 

بارش فکری ایده‌ها و تم‌ها

یک. فهرستی از تم‌های محوری اثر هنری بنویسید.

ایده‌هایی را که بازتابی از معنای کارتان هستند بنویسید. ممکن است چیزهایی که به ذهن‌تان می‌رسد ساده باشند مثل «درختان» یا «دخترها»، اما می‌توانید عباراتی که ناخودآگاه توی سرتان می‌آید یا موضوع هم بنویسید، مثل «دوستی» یا «کودکی». به این فکر کنید که معنی اثر هنری‌تان چیست و آن عنوان چطور می‌تواند معنی‌اش را منتقل کند.

دو. انگیزه‌ی پشت خلق اثرتان را شناسایی کنید.

چی باعث شد این اثر را خلق کنید؟ این انگیزه را در کلمات منعکس کنید. این اثر هنری چه احساسی را در شما برمی‌انگیزد؟

سه. نقطه‌ی کانونی اثر هنری‌تان را مشخص کنید.

مایه‌های خاصی در هر اثر هنری هست که هنرمند می‌خواهد مخاطبش اول آن‌ها را ببیند و بیش‌ترین توجهش را به آن‌ها معطوف کند. به نقطه‌ی کانونی اثرتان فکر کنید. وقتی مردم اثرتان را تماشا می‌کنند، دلتان می‌خواهد روی کدام نقطه متمرکز بشوند؟ اگر نام اثر هنری‌تان را از روی نقطه‌ی کانونی آن انتخاب کنید به مردم کمک می‌کنید کارتان را بهتر درک کنند. مثلاً «دختری با گوشواره‌ی مروارید» اثر ورمیر توجه را به گوشواره‌ی کوچکی جلب می‌کند که در گوش سوژه است.

چهار. در نظر بگیرید که مخاطب باید چه چیز را بداند.

گاهی عنوان اثر هنری کمک می‌کند مخاطب آن‌چه را می‌بیند درک کنند. عنوان اثر ابزاری به مخاطب می‌دهد که بداند چگونه کار هنری را تفسیر کند. می‌خواهید مخاطب از اثر شما چی بفهمد؟ آیا می‌خواهید عنوان اثر بیننده را به تفسیر خاصی برساند؟ مثلاً تصویر سگی که در ساحل نشسته راه به تفسیرهای گوناگونی می‌دهد اما اگر عنوان آن را «تنهامانده» انتخاب کنید بیننده متوجه می‌شود که سگ در ساحل رها شده است. بعضی هنرمندان نمی‌خواهند معنی خاصی را با اثر خود القا کنند و عمداً عنوانی گنگ برمی‌گزینند.

پنج. کاری کنید عنوان برای خودتان معنادار باشد.

علت انتخاب نام برای شما هرچه باشد، خود نام باید برای شما معنادار باشد. به‌هرحال شما هنرمند هستید و اثر هنری را ابتدا برای خودتان خلق کرده‌اید. برخی هنرمندان دوست دارند آثارشان عنوان‌هایی داشته باشند که معانی مشخصی را منتقل کنند، برای همین جزئیات خاصی را از روند خلق اثر هنری به‌یاد خواننده می‌آورند، مثلاً این‌که از چی الهام گرفته‌اند و غیره.

 

یافتن الهام

یک. از شعرها یا نقل‌قول‌های معروف الهام بگیرید.

بخش‌هایی از شعر یا نقل‌قول محبوب‌تان ممکن است عنوان مناسب یا جالبی برای اثر هنری‌تان باشد. مشابه همین، می‌توانید بخشی از کتابی را انتخاب کنید. البته نباید خیلی طولانی باشد. مثلاً یک عبارت کوتاه را انتخاب کنید. حواستان باشد چیزی را انتخاب کنید که معنایی به اثر هنری‌تان بیفزاید نه این‌که چیزی را تصادفی انتخاب کنید که معنایی ندارد.

دو. از دیگران بخواهید عنوان‌هایی پیشنهاد بدهند.

با خانواده، دوستان، یا سایر هنرمندان صحبت کنید تا پیشنهادهایی برای عنوان بدهند. ممکن است ایده‌های جالب یا الهام‌بخشی داشته باشند که خودتان به آن‌ها فکر نکرده‌اید. هم‌چنین می‌توانید «مهمانی نامگذاری» بگیرید و دوستان و سایر هنرمندان را دعوت کنید. آثارتان را به نمایش بگذارید و از همه بخواهید عناوینی پیشنهاد بدهند. می‌توانید این قانون را بگذارید که همه‌ی مهمان‌ها باید تا وقتی پیشنهادها به نتیجه برسد، و عنوانی انتخاب شود، حضور داشته باشند.

سه. از تأثیر هنرمندی دیگر تجلیل کنید.

اگر اثر هنری‌تان یا سبک هنرمندانه‌تان به‌ویژه تحت‌تأثیر اثر یا هنر هنرمندی دیگر است، می‌توانید نام اثرتان را با توجه به این موضوع انتخاب کنید. تجلیل از تأثیری که پذیرفته‌اید می‌تواند منبع خوبی برای عنوان اثر هنری باشد. اندی وارهول مجموعه‌ نقاشی‌های «شام آخر» خود را با ارجاع به «شام آخر» لئوناردو داوینچی نامگذاری کرد.

چهار. به عناوین سایر آثار هنری نگاه کنید.

ببینید سایر هنرمندان چگونه برای آثار خود عنوان انتخاب می‌کنند. داستان‌های‌ انتخاب عناوین آثار معروف هنری را دنبال کنید. عناوین انواع مختلف آثار هنری از نقاشی‌های کلاسیک گرفته تا حجم‌های مدرن و ویدیو آرت‌‌ها را به‌دقت پیگیری کنید.

 

چینش کلمات

یک. کلمات هم‌معنا را پیدا کنید.

ممکن است بدانید عنوان اثرتان حول چه ایده یا موضوعی است اما واژگانش را دوست نداشته باشید. در لغتنامه دنبال کلمات کلیدی باشید که همان معنی را دارند و آن‌ها را جایگزین کنید.

دو. کلمات توصیفی اضافه کنید.

ممکن است چند کلمه‌ی کلیدی داشته باشید که تم موردنظرتان را توصیف کنند. با افزودن کلمات توصیفی می‌توانید ابعاد بیش‌تری به عنوان کارتان ببخشید. صفت‌ها و قیدهایی را پیدا کنید که عنوان را قوی‌تر می‌کنند.

مری کَسِت اسم یکی از نقاشی‌هایش را گذاشته «خانم دافی روی مبل راه‌راه نشسته و کتاب می‌خواند» و با این کار تا جایی که می‌توانسته سوژه‌ی نقاشی را با جزئیات توضیح داده.

سه. ترکیب‌های مختلف را امتحان کنید.

جای کلماتی را که انتخاب کرده‌اید با همدیگر عوض کنید تا ببینید چطور کنار هم قرار می‌گیرند. عوض کردن جای کلمات ممکن است معنی را کمی تغییر بدهد یا گفتن آن را ساده‌تر کند. کلمات را با صدای بلند بخوانید تا ببینید آیا ترکیب‌شان گوش‌نواز هست یا خیر.

 

تمام کردن کار نام‌گذاری

یک. ببینید آیا آثار هنری دیگری با این نام هست یا نه.

هدف انتخاب عنوان برای اثر هنری این است که مطمئن بشوید اثرتان در میان سایر آثار به چشم می‌آید. اگر اثرتان همنام اثر دیگری باشد، به‌ویژه اگر آن اثر شناخته‌شده باشد، ممکن است اثرتان سهواً به کس دیگری نسبت داده و موجب گمراهی یا تفسیر اشتباه بشود. در اینترنت جست‌وجو کنید تا مطمئن شوید نامی که انتخاب می‌کنید تکراری نیست.

دو. از دیگران بپرسید عنوان اثرتان چه احساسی در آن‌ها برمی‌انگیزد.

ممکن است نامی که انتخاب می‌کنید برای شما معنایی داشته باشد کاملاً متفاوت با معنایی که در ذهن دیگران شکل می‌گیرد. گرفتن بازخورد و واکنش‌ها درباره‌ی عنوان اثرتان بهترین راه برای فهمیدن این است که دیگران این نام را چگونه درک می‌کنند.

سه. املای عنوان را بررسی کنید.

ممکن است عمداً املای غلطی را انتخاب کنید، در غیر این ‌صورت مواظب باشید در عنوان اثرتان غلط املایی نداشته باشید. چنین پیشامدی ممکن است باعث شود هنرمندی غیرحرفه‌ای یا غیرجدی به‌نظر بیایید. مشابه همین، وقتی که نام اثرتان طولانی‌تر از یک عبارت است درستی دستور زبان را هم بررسی کنید.

چهار. نام‌گذاری مهم است.

از آثار «بدون عنوان» بپرهیزید. مثلاً اگر در یک مجموعه تابلوها را «نرده‌ی آبی ۱»، «نرده‌ی آبی ۲» و مانند این‌ها نامگذاری کنید، ممکن است تشخیص تک‌به‌تک‌شان سخت بشود. عناوین مختلفی انتخاب کنید و کاری کنید که بتوان هر اثر را جداگانه ردیابی کرد.

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

یک میلیون نخل در یک قدمی مرگ

مطلب بعدی

به آب‌طلا بنویسید

0 0تومان