این آهنگ را سریع بزن

بدون اینکه نیازی به پاسخ از طرف شجریان باشد،‌ سخنگوی ارشاد حرف خود را درباره‌ی او پس گرفت. حسین نوش‌آبادی اول گفت که محمدرضا شجریان باید رفتارهای گذشته‌ی خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد، بعدش احتمالاً کمی به این‌طرف و آن‌طرف نگاه کرد و تصمیم گرفت حرف‌هایش را تلطیف کند،‌ بنابراین به روزنامه‌ی «شرق» گفت حسن روحانی شجریان را دوست دارد و علی جنتی وزیر ارشاد به او علاقمند است، پس شجریان «مشکل خاصی نداشته و ندارد و برای برگشت به صحنه‌ی موسیقی اصیل کشور می‌تواند یک‌ مقدار خودش را نزدیک کند». ولی این ‌هم انگار کافی نبود. دوباره به ایسنا گفت: «درباره‌ی عملکرد استاد شجریان، موضع وزارت ارشاد کاملاً روشن است و توانمندی استاد شجریان به‌لحاظ تخصصی و فنی تأییدشده است. وزارت ارشاد او را یک فرد واجد شرایط در عرصه‌ی هنر می‌داند و او را فردی می‌شناسد که خدمات قابل‌توجهی به حوزه‌ی فرهنگ و هنر این کشور کرده است. خدمات ایشان با بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، ادبی، دینی، و دفاع مقدس عجین شده و ما با ایشان هیچ مشکلی نداریم. وزارت ارشاد از خوانندگانی مانند استاد شجریان که در فرهنگ و هنر این سرزمین ریشه دارند و آثارشان آمیخته است با مطالبات فرهنگی و هنری مردم حمایت می‌کند.» احتمالاً تا آخر سال نوش‌آبادی کارهای دیگرش را زمین می‌گذارد تا مدام گفته‌هایش درباره‌ی شجریان را تلطیف‌تر و تلطیف‌تر می‌کند، آن‌قدر که ممکن است سال‌ها بعد خبر برسد فرد ناشناسی که هر هفته سبد گل به منزل شجریان می‌فرستد بالاخره شناخته شد.

شجریانِ پدر کاملاً موردتأیید وزارت ارشاد است اما کنسرت شجریان پسر لغو شده. او قرار بود هشتم بهمن در تهران کنسرت «چرا رفتی» را در تالار وزارت کشور برگزار کند اما گفته‌اند چون در آن تاریخ یک نهاد دولتی در این تالار برنامه دارد، کنسرت لغو شده. یعنی مسؤولان تالار قبل از اینکه با برگزاری کنسرت موافقت کنند و قرارداد ببندند یک نگاهی به تقویم نینداخته‌اند؟ جای شکرش باقی است که برنامه را لغو کرده‌اند و نگفته‌اند شما کنسرتت را بده و ما هم گوشه‌ی تالار کار خودمان را می‌کنیم.

خبر لغو کنسرت‌ها همپای خبر برگزاری‌شان می‌آید. در بوشهر هم کنسرت سیروان خسروی لغو شده. این کنسرت قرار بوده هفدهم و هجدهم دی‌ماه برگزار شود اما گفته‌اند به‌دلیل سفر روز ۲۳ دی‌ماه رئیس‌جمهور و هیأت دولت به بوشهر، و دغدغه‌هایی امنیتی، این کنسرت لغو می‌شود. اما شایعه‌هایی هم هست که لغو این اجرا بی‌ارتباط با ماجراهای کنسرت گروه لیان در این شهر نیست. در آن کنسرت لباس‌شخصی‌ها مانع حضور کسانی شدند که بلیت خریده بودند شدند و بساط کنسرت را یک‌ساعته جمع کردند.

۲۶ دی‌ماه در سالن برج میلاد گروه موسیقی فروزان کنسرت برگزار خواهد کرد که آهنگسازش سیاوش عبدی و خواننده‌اش بیژن کامکار است. می‌گویند در این کنسرت سریع‌ترین نوازنده‌ی ویولن دنیا مهمان گروه خواهد بود. اسمش یارا امیرباهنر است و پارسال رکوردی از او در کتاب رکوردهای جهان (گینس) ثبت شد. اما در خبرها نیامده که این رکورد چه‌جور رکوردی بوده و اینکه سریع‌ترین نوازنده اصلاً به چه معناست. طبیعتاً اگر سونات بتهوون را در سی ‌ثانیه اجرا کنیم، خیلی سریع است اما دیگر اسمش سونات بتهوون نیست. گروه فروزان در دو بخش فارسی و کردی برنامه اجرا می‌کند و انگار  بیش از ۱۲۰ نوازنده‌ی دف هم دارد. احتمالاً همراه داشتن چوب‌پنبه ضرری نخواهد داشت.

۲۶ و ۲۷ دی‌ گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی کنسرتی در تالار رودکی برگزار می‌کنند؛ دونوازی گیتار و کلارینت که در قطعاتش از موسیقی اقوام ایران هم استفاده شده. این دو پیش‌تر اجراهایی در فستیوال موسیقی معاصر اتریش و همین‌طور فستیوال موسیقی تلفیقی «شب‌های دنیا» در سوئیس اشاره کرد. قیمت بلیت‌های اجرا چهل و پنجاه هزار تومان است.

کنسرت گروه سپهر که خواننده‌اش مهدی امامی و آهنگسازش احمد رضاخواه و فرید خردمند هستند ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه در تالار خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. این گروه که بیشتر از ده سال از تشکیلش می‌گذرد در این اجرا، با استفاده از سازهای موسیقی سنتی ایران، قطعاتی در نوا و دشتی خواهند نواخت. گروه سپهر  در ۲۰۱۱ در فستیوال موسیقی «مقام»، که در کشور آذربایجان برگزار شد، رتبه‌ی اول را در بخش رقابتی به دست آورد و پیش‌تر هم آلبوم‌هایی چون «ماهان»، «پیر و زال» و «سپهرخوانی» منتشر کرده.

می‌گویند کنسرت کیتارو که سه‌ ماه پیش برگزار شد، گران‌ترین کنسرت در تاریخ ایران بوده. بلیت‌ها از هشتاد هزار تا ۱۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود و به‌رغم اینکه نزدیک به سه ماه از زمان لغو آخرین شب کنسرت کیتارو در تهران می‌گذرد، خیلی از افرادی که برای اجرای شب پنجم بلیت خریده بودند هنوز نتوانسته‌اند پولشان را پس بگیرند. از آن طرف هنوز پولی به نوازنده‌های این کنسرت پرداخت نشده و تالار وزارت کشور هم، که میزبان کنسرت بوده، تعدادی از سازها را به دلیل پرداخت نشدن کرایه‌ی تالار گرو نگه داشته. اختلاسِ بزرگِ بعدی؟

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

زلزله‌ی رضایت‌بخش

مطلب بعدی

‌عکس‌های عباس کوثری از تمرین‌های عالیم قاسم‌اف

0 0تومان