بق‌بقو کن، بق‌بقوی تو خوب است

شهرداری تهران پررنگ‌تر از همیشه در عرصه‌ی هنر حضور دارد، جشنواره و دوسالانه برپا می‌کند، به هنرمندان سفارش ساخت اثر برای فضای شهری می‌دهد و حاشیه‌ی پل‌ها و تونل‌ها را برای خوش‌آب‌ورنگ شدن به دست کاربلدها می‌سپارد، اما ممکن است دوماه دیگر آن پل سر جایش نباشد، دیوارهای تونل را کنده باشند و با چیز دیگری فرش کرده باشند و از کاشی‌ها و بته‌جقه‌ها و مجسمه‌های تازه‌ساخت خبری نباشد. شهرداری تهران خودش یک‌تنه عمرِ داشته‌های شهر را به کمتر از سال رسانده. حالا می‌خواهد دومین جشنواره‎‌ی هنرهای تجسمی شهر را برگزار کند و در راستای همه‌ی تغییرها، رئیس جشنواره را هم تغییر داده. رئیس جدید ابراهیم حقیقی است. اولین دوره‌ی این جشنواره شش سال پیش برگزار شد و شاید این نخستین شش‌سالانه‌ی خاورمیانه یا شاید جهان باشد و می‌تواند به افتخارات شهرداری، که به دنبال تکمیل ویترین «اولین‏ها» است، اضافه شود.

گالری‌های تهران از فردا میزبان نمایشگاه‌های تازه‌ای هستند. گالری نگاه میزبان نمایشگاه آثار برگزیده‌ی هنر ایران است که تا پایان دی ادامه دارد. آثاری از ژازه تباتبایی، عین‌الدین صادق‌زاده، علی شیرازی، ناصر اویسی، فریده لاشایی، علی شیرازی، گیتی سیف، مصطفی دشتی، رضا یاراحمدی، محسن صادقیان، ملک‌دادیار گروسیان، احمد محمدپور، رحیم مولاییان، منوچهر نیازی و مجتبی سبزه از فردا روی دیوارهای این گالری است. این نمایشگاه در ادامه‌ی تداوم گالری نگاه برای نمایش آثار هنرمندان تجسمی است. تیر امسال هم نمایشگاهی از آثار چند هنرمند شناخته‌شده‌ی دیگر در گالری نگاه برگزار شده بود.

عکس‌های نادر داوودی تا ۲۴ دی مهمان گالری گلستان است. عنوان نمایشگاه را «موزاییک عکس» گذاشته چون مخاطب قرار است در هر عکس صد عکس ببینید. داوودی پنجاه‌ودوساله و متولد هرات است و تا حالا نمایشگاه‌های عکس بسیاری گذاشته؛ مستندهای اجتماعی هم ساخته که یکی از آخرین‌هایشان، «قرمز، سفید و سبز»، درباره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بود. نمایشگاه قبلی داوودی با عنوان «دقدقه» (بله، املایش همین است) دو سال پیش در گالری سیحون برپا شد.

نمایشگاه نقاشی‌های رضا پناهی با اسم «روان‎گردان» در گالری ماه برپاست. در این نمایشگاه هجده تابلو با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم به‌نمایش گذاشته می‌شود که بزرگ‌ترین آنها ۱۸۵ در ۳۴۵ سانتی‌متر و کوچک‌ترینشان ۲۵ در ۴۵ سانتی‌متر است. رضا پناهی گفته در این آثار بیشتر از یک مضمون خاص، روابط انسان با فضا و زمان و مسائل درونی و پیرامونی انسان را در نظر گرفته. نمایشگاه تا هفتم بهمن برقرار است.

گالرى اُ نمایشگاه «تاکسیدرمی‌» افشین چیذرى را افتتاح می‌کند. تاکسیدرمى شامل یازده کار چاپ فلز با حکاکى روى مس و ۱۰ اثر نقاشی رنگ‌روغن روى بوم است، حاصل سه سال کار مداوم چیذری در شیراز و بندر انزلی. او مفهوم درونی مجموعه‌ی «تاکسیدرمی» را مطالعه‌ روی مکانیسم تخریب، تخریب تصویر، و در پى آن حافظه‌ی فردی و حافظه‌ی جمعی می‌داند. این نمایشگاه دومین تجربه‌ی انفرادی چیذرى است.

گالری سیحون میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی‌ علی فرامرزی است که تلاش کرده انسان در حال گذار را به تصویر بکشد. این مجموعه‌ شامل ۱۰ تابلو نقاشی است که فرامرزی آنها را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ کشیده. این آثار با گرافیت یا مغز مداد روی مقوا کشیده شده‌اند و ابعادشان یک متر در یک‌ونیم متر است و سبک کارها هم اکسپرسیونیسم. نمایشگاه تا ۲۴ دی برپاست.

مسابقه و جشنواره در هنرهای تجسمی بیش از پیش محبوب می‌شود و آن‌قدر زیاد شده‌اند که احتمالاً برگزارکنندگان برای اسم‌گذاری‌شان دچار مشکل می‌شوند و برای حل مشکل مشتی حرف در هوا پرت می‌کنند و حرف‌ها که به زمین می‌رسند و کنار هم می‌نشینند، نام مسابقه هم آماده است. در همین راستا خبرگزاری مهر نوشته «سازمان فرهنگی هنری شهرداری به مناسبت روز اخلاق و مهرورزی فراخوان مسابقه‌ی عکاسی موبایلی با موضوع ثبت لحظات مهربانی و دانه دادن به پرنده‌ها را با عنوان «بق‌بقوی پشت پنجره» منتشر کرد».

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

به دست‌انداز نزدیک می‌شوید

مطلب بعدی

شب هول

0 0تومان