Categories: اجتماعی

تالاب نیلوفر آبی خشک شد

هنوز چند سالی از توجه گردشگران به زیبایی‌های تالاب نیلوفر آبی در روستای آبندانسر ساری نمی‌گذرد که خبر خشک شدن آن رسیده. این تالاب در کیلومتر دو جاده‌ی ساری به نکا در فاصله‌ی ۸۰۰ متری از جاده‌ی اصلی در کنار روستای آبندانسر واقع شده است. محلی‌ها می‌گویند که این تالاب در اجاره‌ی شخصی بوده که مدتی آن را تبدیل به پارک تفریحی کرده و بعد برای سود بیشتر تصمیم به تغییر کاربری آن می‌گیرد. با این حال معاون محیط زیست مازندران این اتفاق را عجیب نمی‌داند و به شبکه آفتاب می‌گوید: «باران می‌آید و دوباره تالاب برمی‌گردد.»

با این حال به گفته‌ی اهالی آبندانسر، لایروبی در تالاب نیلوفر آبی در سطح وسیع انجام شده و مدت‌هاست که آب آن برای مصرف برنج استفاده شده و این مسأله آسیب‌های زیادی به تالاب زده است.

علی‌یداللهی، معاون محیط زیست مازندران در توضیح شرایط این تالاب می‌گوید: «دو ماه پیش این تالاب خشک شده بود. حالا دوباره باران می‌آید و به حالت قبلی برمی‌گردد. اصلاً این روش آب‌بندان برای ایجاد ذخیره‌ی آب است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما فقط سه تالاب بین‌المللی داریم که برای ما مهم است.»

او در توضیح این موضوع که وضعیت تالاب بسیار نامناسب است و تمام خاک‌های آن لایروبی شده، توضیح می‌دهد: «ما در این زمینه شیوه‌نامه‌ای تنظیم کردیم که بر اساس آن برای لایروبی ۲۰ درصد بماند و همه‌ی آب را استفاده نکنند.»

آیا این شیوه‌نامه ابلاغ شده است؟ یداالهی می‌گوید که بله اما در پاسخ به این سؤال که چرا در مورد تالاب نیلوفر آبی اجرا نشده، پاسخ دقیقی نمی‌دهد: «از این به بعد دیگر کسی حق ندارد که کل آب را استفاده کند و یا اینکه تناوب در لایروبی داشته باشد.»

بسیاری از دوستداران محیط زیست، خشک شدن تالاب نیلوفر آبی را نمونه‌ای از وضعیت تالاب‌های مازندران می‌دانند که سال‌هاست شرایط مناسبی ندارند. معاون سازمان حفاظت محیط زیست پیشتر گفته بود که اگر قرار است بهبودی در وضعیت تالاب های کشور ایجاد شود باید در سیاست‌ها و قوانین موجود در این زمینه تغییرات اساسی انجام شود.

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago