Categories: اجتماعی

دستکاری در بذرهای کشاورزی، بازی با جان یک ملت

در عکس بالا که در دوم ماه می ۲۰۱۳ گرفته شده قوطی‌های خالی سم شیمیایی کشاورزی و محصولات مونسانتو در یک مرکز بازیافت در «کوییمیلی» در ایالت سانتیاگو دل استرو  روی هم تلنبار شده است. سمپاشی در آرژانتین از ۱۹۹۰ تا امروز هشت برابر شده و از ۹ میلیون گالون در سال به ۸۴ میلیون گالون رسیده است. در آرژانتین گلایفوزیت، جزء  اصلی محصولات مونسانتو، به شکل گسترده‌ای و بین هشت تا ۱۰ برابر استاندارد مصرفی در هر هکتار در آمریکا مصرف می‌شود. آرژانتین هنوز استانداردی ملی برای مصرف این ماده ندارد و آیین نامه‌های مربوط به این موضوع توسط استانداری‌ها تعیین و توسط شهرداری‌ها به اجر درمی‌آید. نتیجه آش شله قلمکاری شده از شکستن قوانینی که باعث می‌شود عده زیادی از مردم در معرض مواد سمی قرار بگیرند.

اول آوریل ۲۰۱۳ ، سیلویا آوارز به دیوار خانه‌اش تکیه داده و مواظب پسربچه‌اش، ازکوییل مورنو، است. ازکوییل با بیماری هیدروسفالی یا تجمع مایع در جمجمه در «گانسدو» در ایالت چاکو به دنیا آمده است. سیلیوا سمپاشی را عامل دو بار سقط جنین‌هایش و مشکل سلامتی ازکوییل، می‌داند. گزارش استانی چاکو درباره تولد کودکان نشان می‌دهد که عیوب مادرزادی از یک دهه پیش یعنی زمان ورود کشاورزی بیولوژیکی و محصولات آن به این استان چهار برابر شده است.

در این عکس که در ۳۱ مارس ۲۰۱۳ گرفته شده، اریکا، سمت راست، و خواهر دوقلویش ماکارنا، که دچار بیماری مزمن تنفسی است درون خانه‌شان در «آویا ترای» در استان چاکو ایستاده‌اند. کلودیا ساریسکی، مادر دوقلوها، که خانه‌اش لوله‌کشی آب آشامیدنی ندارد، می‌گوید که اجازه نمی‌دهد دوقلوها از قوطی‌های استفاده شده سم که در حیات آلوده پشتی خانه‌اش تلنبار شده‌ استفاده کنند. اما مرغ‌های او از این آب می‌خورند و او هم آب دیگری برای شست و شوی لباس‌های خانواده ندارد.

در این عکس که در سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده، تصویر یکی از تراکتورهایی که برای سمپاشی شیمیایی استفاده می‌شود درون آینه یک خودرو در جاده‌ای در «پارانا» در استان انتره ریوس دیده می‌شود. گلایفوزیت، دو سوم کل سمومی که در آرژانتین استفاده می‌شود را تشکیل می‌دهد اما مقاومت آفت‌ها در برابر آفت‌کش‌ها باعث شده تا کشاورزان از سموم دیگری مانند   ۲,۴D استفاده کنند که ارتش آمریکا از آن با عنوان «عنصر نارنجی» برای نابودی جنگل‌ها در جنگ ویتنام استفاده می‌کرد.

در این عکس که در ۳۱ می ۲۰۱۳ گرفته شده، دو دختربچه در حال هدف گیری با تیرکمان سنگی در کنار یک مزرعه سویا در آویا ترای در استان چاکو هستند. تمام محصول سویای آرژانتین و تقریبا همه محصول ذرت و پنیه این کشور از ۱۷ سال پیش، زمانی که شرکت مونسانتو قول داد با مصرف بذر انحصاری این شرکت محصول بیشتر با مصرف سم کمتری به دست آید، با بذرهای دستکاری شده ژنتیکی این شرکت به دست می‌آیند. اما با این وجود، براساس اعلام وزارت کشاورزی آرژانتین مصرف سموم شیمیایی از آن زمان نه تنها  کم نشده بلکه ۹ برابر هم شده است.

در این عکس که در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۳ گرفته شده، بچه‌ها در حال فوتبال بازی کردن در زنگ تفریح خود در مدرسه‌‌شان در نزدیکی «کانسپسیون دل اروگوئه» در استان انتره ریوس هستند. معلم‌ها می‌گویند مزارعی که در مجاورت این مدرسه هستند به شکل غیرقانونی به سم‌پاشی حتی در زمان حضور بچه‌ها در مدرسه می‌پردازند. معلمان در انتره ریوس می‌گویند که سمپاش‌ها قانون ممنوعیت فاصله ۵۰ متری سمپاشی را در نزدیکی ۱۸ مدرسه عایت نمی‌کنند و دستکم در انتره ریوس ۱۱ بار این کار را وقتی بچه‌ها سر کلاس بودند انجام داده‌اند. پنج معلم تاکنون شکایاتی در این باره در اداره پلیس منطقه به ثبت رسانده‌اند.

در این عکس که در ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ گرفته شده، اسکارآلفردو دیوینچی، فعال اجتماعی، در جریان اعتصاب غذای یک نفره خود با هدف ممنوعیت سمپاشی مزارع تا فاصله ۱۰۰۰ متری خانه‌ها، در میدان اصلی شهر آلبرتی در استان بوینس آیرس ایستاده است. دیوینچی در سال جاری زمانی که در یک مزرعه در نزدیکی محل زندگی‌اش در آلبرتی در حال تکان دادن برگه حکم دادگاهی درباره  ممنوعیت سم‌پاشی در فاصله ۱۰۰۰ متری خانه‌ها بود توسط یک سم‌پاش با پاشیدن سم مورد حمله قرار گرفت.

در این عکس که در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ گرفته شده، گله‌ای گاو در «برابوو» در ایالت سانتافه دیده می‌شود. در حالی که گاوچران‌ها به سوی کار پردرآمدتر کشت سویا روی می‌آورند گاوها نیز که در گذشته در مراتع چرا می‌کردند حالا در گاوداری‌ها مصرف‌کننده‌ی ذرت و سویای تولیدی شده‌اند. تمام محصول سویای آرژانتین و تقریبا همه محصول ذرت و پنیه این کشور از ۱۷ سال پیش، زمانی که شرکت مونسانتو قول داد با مصرف بذر انحصاری این شرکت محصول بیشتر با مصرف سم کمتری به دست آید، با بذرهای دستکاری شده ژنتیکی این شرکت به دست می‌آیند. محصول سویا در این سال‌ها سه برابر شده است و این تولید جدید آرژانتین را که زمانی با گوشت گاوهای مراتع‌اش شناخته می‌شود، تبدیل به سومین تولیدکننده سویا در جهان کرده است.

در این عکس که در ۱۳ مارس ۲۰۱۳ گرفته شده، اریکا، سمت چپ، و خواهر دوقلویش، ماکارنا، که دچار بیماری مزمن تنفسی است، در حیاط پشتی خانه‌شان و در کنار ظرف‌های پلاستیکی سموم شیمیایی مصرف شده در حال بازی هستند. این ظروف حاوی آبی است که خانواده دوقلوها برای سیفون توالت، سیراب کردن مرغ‌ها و شستن لباس‌هایشان استفاده می‌کنند. کلودیا ساریسکی، مادر دوقلوها، که خانه‌اش لوله‌کشی آب آشامیدنی ندارد می‌گوید که اجازه نمی‌دهد دوقلوها از قوطی‌های استفاده شده سم که در حیات آلوده پشتی خانه‌اش قرار دارد استفاده کنند.

در این عکس که در ۳۱ مارس ۲۰۱۳ گرفته شده، کامیلا ورون دو ساله، که با مشکلات متعدد ارگان‌های بدن و معلولیت شدید به دنیا آمده است بیرون از خانه‌شان در آویا ترای در استان چاکو ایستاده است. دکترها به سیلویا آچاوال، مادر کامیلا، گفته‌اند که سموم کشاورزی می‌تواند علت مشکلات این کودک باشد. اینکه بتوان ثابت کرد ماده شیمیایی خاصی باعث بروز سرطان یا بیماری‌های مادرزادی شود تقریبا غیرممکن است اما آنها می‌گویند که وجود چنین مواردی ضرورت یک تحقیق موشکافانه را از سوی دولت در این باره نشان می‌دهد. سیلویا آچاوال می‌گوید: «آنها به من گفتند که آب باعث بروز این مشکل شده است چون سم‌پاش‌ها سم زیادی به مزارع‌شان می‌پاشند.»

در این عکس که در ۱۸ جولای ۲۰۱۳ گرفته شده، دکتر اندرس کورسکو، یک زیست‌شناس مولکولی در دانشگاه بوینس آیرس، در یک مصاحبه در محل کارش شرکت کرده است. کورسکو کشف کرده است که ورود مقدار کمی از گلایفوزیت به درون بدن در دوره جنینی می‌تواند سطح اسید  رتینوییک را تغییر دهد و اشکال مشابهی از آسیب‌های نخاعی را به وجود آورد که پزشکان به شکل فزاینده‌ای نمونه‌های آنها را در میان قورباغه‌ها و مرغ‌ها در مناطق سم‌پاشی شده می‌یابند.

در این عکس که در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده، ظروف پلاستیکی سموم برای بازیافت در یک اتاقک در مرزعه‌ای مربوط به یک شرکت کشت سویا در «گوآلاگوآی چو» در استان انتره ریوس انبار شده است. دستورالعمل‌های متعدد وزارت بهداشت آرژانتین استفاده از ظروف پلاستیکی سموم را در چرخه بازیافت به خاطر بروز مشکلات سلامتی مردم به شدت ممنوع کرده است. این شرکت تولید سویا می‌گوید این ظروف پس از بازیافت در صنعت تولید لوله پلاستیکی استفاده می‌شود.

در این عکس که در ۳ می ۲۰۱۳ گرفته شده، دانش‌آموزان بیرون مدرسه روستایی خود در «پوتزو دل توبا» در استان سانتیاگو دل استرو ایستاده‌اند. بیشتر استان‌های آرژانتین ممنوعیت‌هایی را درباره فاصله سم‌پاشی با محل زندگی مردم به تصویب رسانده‌اند که این محدودیت‌ها از فاصله ۵۰ متری شروع می‌شود و تا فاصله چندین کیلومتری هم می‌رسد. اما آسوشیتد پرس با موارد زیادی برخورد کرده است  که مزارع سویا چسبیده به خانه‌ها و مدارس از سموم استفاده می‌کنند و  حمل و نقل آنها نیز از دورن مناطق مسکونی انجام می‌شود.

در این عکس که در ۳ می ۲۰۱۳ گرفته شده، دو دانش‌آموز در حال عبور با موتور سیکلت از میان یک مزرعه بایوتکنولوژیک ذرت در پوتزو دل توبا در استان سانتیاگو دل ارستو هستند. تکنولوژی بیلوژیک آمریکایی، آرژانتین را به کارگاه قدرتمند تولیدی بزرگی تبدیل کرده اما مواد شیمیایی مورد استفاده برای این کار در مرزهای مزارع محدود نمانده‌اند و به شکل مخربی وارد خانه‌ها، مدارس و آب اشامیدنی شده‌اند. حالا صدای بلندی از سوی پزشکان و دانشمندان شنیده می‌شود که هشدار می‌دهند استفاده کنترل نشده از مواد شیمیایی می‌تواند مشکلات سلامتی گسترده‌ای را در این کشور آمریکای جنوبی به وجود آورد.

در این عکس که در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۳ گرفته شده، صوفیا گاتیسا در یک تجمع اعتراضی برای جلوگیری از ورود کامیون‌ها به کارخانه تولید بذر دستکاری شده مونسانتو در در شهر مالویناس آرژانتین شرکت کرده است. این کارخانه بزرگ‌ترین کارخانه بذر دستکاری شده در آمریکای جنوبی است. وقتی نوزاد گاتیسا به خاطر از کار افتادن سیستم کلیوی‌اش جان داد او یک پرونده قضایی علیه سمپاشی غیرقانونی در آرژانتین ارائه داد که تبدیل به اولین پرونده‌ای در آرژانتین است که در آن حکم محکومیت سمپاشی غیرقانونی صادر شده است. تمام محصول سویای آرژانتین و تقریبا همه محصول ذرت و پنیه این کشور از ۱۷ سال پیش، زمانی که شرکت مونسانتو قول داد با مصرف بذر انحصاری این شرکت محصول بیشتر با مصرف سم کمتری به دست آید، با بذرهای دستکاری شده ژنتیکی این شرکت به دست می‌آیند.

در این عکس که در ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ گرفته شده، تصویر محصول سویای آماده برداشت در مزرعه‌ای در راوسان استان بوینس آیرس دیده می‌شود.

عکس‌ها از ناتاشا پیسارنکو

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago