دشمن در تلاش است

تشییع جنازه‌ی هنرمندان مختلف و عیادت از بعضی‌هایشان که بیمار بودند تنها خبرهای مهم این چند هفته‌ی اخیر بود جوری که دیگر همه داشتند عادت می‌کردند در موسیقی اصل همین‌هاست و بقیه‌اش حاشیه. ولی تعطیلی‌های این هفته که تمام شد موسیقی هم از خواب زمستانی‌اش برخاست و حالا در هر سالن خالی‌ای یک گروه و دسته‌ای اجرای موسیقی دارد. این هفته آن‌قدر خبرهای برگزاری کنسرت زیاد بود که متولیان امر احتمالاً نگران شده‌اند نکند تعداد گروه‌های موسیقی از تعداد مخاطبان بیشتر شود و مجبور شوند صحنه‌ی اجرا را سر و ته کنند.

معلوم نیست حرف‌های ارسلان کامکار که یانی را موسیقی‌دانی بی‌سواد خوانده بود به گوش یانی رسیده یا نه، اما شاید یانی تحت‌تأثیر این حرف‌ها بوده که گفته بهمن‌ماه به ایران نمی‌آید. حتی تالار دوازده‌هزارنفری برای او رزرو کرده بودند اما عجالتاً زمان دقیق کنسرتش معلوم نیست. شاید باید کسی را فرستاد تا با هشتگ «شرمساریم»، یانی را به تهران بکشاند و او را برای اجرا ترغیب کند.

یانی بیاید یا نیاید موسیقی پررونق است و گروه‌های وطنی برای روی صحنه رفتن با هم مسابقه گذاشته‌اند، از جمله چند گروه پاپ که منتظر مجوز بودند و ماجرای مجوزشان داشت کشدار می‌شد بالأخره اجازه‌ی اجرا گرفتند. مازیار فلاحی هشتم دی در سالن میلاد کنسرت خواهد داشت. رضا یزدانی که دهم دی آلبوم جدیدش به نام «سلول شخصی» را به بازار می‌فرستد، پنج روز بعد از آن یعنی پانزدهم دی در سالن میلاد نمایشگاه اجرایی از آثار جدید و قدیمش خواهد داشت. احسان حق‌شناس، که یک بار به دلیل درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی کنسرتش را به تعویق انداخته بود، هفدهم دی در سالن میلاد روی صحنه خواهد رفت. محمد علیزاده هم قرار است با اجرای کنسرتی یاد مرتضی پاشایی را زنده نگه دارد. این برنامه هجدهم و نوزدهم دی‌ماه برگزار خواهد شد و قیمت بلیت‌های اجرا سی‌هزار تا صدهزار تومان است. فرزاد فرزین هم ۲۵ و ۲۶ دی در سالن میلاد اجرا خواهد داشت. همه‌ی اینها لَنگِ مجوز مانده بودند.

کنسرت‌ها فقط مختص تهران نیست و در شهرهای دیگر هم اجراهای زنده به‌راه است. شهرام شکوهی روز پنجم دی در سنندج، گروه موسیقی چارتار یازدهم دی‌ماه در همین شهر، و بنیامین بهادری سیزدهم دی در تالار شهید آوینی بندرعباس و هفتم و هشتم دی در استانداری سیستان و بلوچستان به اجرای موسیقی خواهند پرداخت. باقی شهرها هنوز باید منتظر باشند.

موسیقی کلاسیک هم عقب نمانده و جشنواره‌ای تدارک دیده. این جشنواره که بنیان‌گذاران آن علیرضا مشایخی و فریماه قوام‌صدری هستند، از یازدهم تا چهاردهم دی‌ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود و هر شب نوازنده‌های مختلفی از ساعت هفت شب اجرا خواهند داشت. این چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی «از کلاسیک تا معاصر» است و قیمت بلیت‌های اجراها سی‌هزار و چهل‌هزار تومان.

وزارت ارشاد و معاونت هنری آن در تدارک جشنواره‌ی موسیقی فجر هستند. امسال سی‌امین دوره‌ی این جشنواره برگزار می‌شود و قرار است متقاضیان در دو بخش اجرای زنده و آهنگسازی برای حضور در جشنواره انتخاب شوند. بخش اجراهای زنده شامل موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی کلاسیک غیرایرانی و اجرای آواز جمعی است و به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد؛ بخش آهنگسازی هم شامل موسیقی ملی ایران، موسیقی کلاسیک غیرایرانی و پایان‌نامه است. داوران هر بخش هم انتخاب شده‌اند اما هنوز از جزئیات حضور گروه‌های خارجی خبری نیست. جوایز در بخش اجراهای زنده چشمگیرند. به نفرات اول تندیس جشنواره و دوازده میلیون تومان پول اهدا خواهد شد. برگزیده‌ی دوم هر بخش هشت میلیون تومان و برگزیده‌ی سوم پنج میلیون تومان به خانه خواهد برد. سی‌امین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، طبق معمول هر سال، بهمن‌ماه برگزار می شود.

بعد از اینکه کویتی‌پور گفت مرا خواننده‌ی ارزشی ندانید و من موسیقیدانم و کنسرتش هم لغو شد، صادق آهنگران در سخنانی، که شاید جوابی به حرف‌های او باشد، بار دیگر بر ارزشی بودن خود صحه گذاشت و در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر پرده از نقشه‌ی غرب برای انحراف عزاداری‌ها هم برداشت. آهنگران گفته «گاهی دیده می‌شود که از سبک‌های غربی در موسیقی مداحی‌ها استفاده شده است که اینها به‌نوعی اهداف دشمن را محقق می‌سازند وگرنه فرهنگ خود ما از موسیقی و سبک‌های مختلف بومی غنی است … اگر این آگاهی را داشته باشیم از هر موسیقی و از هر کلامی استفاده نمی‌کنیم زیرا بسیاری از این موسیقی‌ها برنامه‌ریزی‌هایی است که دشمن برای انحراف هیأت‌های عزاداری اجرا می‌کند» و معتقد است «دشمن تلاش می‌کند هیأت‌های عزاداری را از مسیر سالم خود منحرف سازد». این‌ هم، که مداحان اهل بیت به‌جای شرکت در مراسم عزاداری و نوحه‌خوانی علاقمند به اجرای کنسرت می‌شوند، نقشه‌ی غرب است؟ یکی به نقشه‌های قبلی اضافه شده؟

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

«اتفاق» خودش افتاد

مطلب بعدی

محبوبه‌ی وانهاده

0 0تومان