Categories: اجتماعی

زمین دیگر سیراب نمی‌‌شود

عاشق آب‌بازی هستیم. از صدای خودمان خوشمان می‌آید و هر روز صبح یک برنامه‌ی تکخوانی پرشور و حرارت در حمام اجرا می‌کنیم. می‌گذاریم پوست بدنمان خوب زیر آب خیس بخورد تا با لیف و کیسه و سنگ پا نیم ساعت به جانش بیفتیم و زیر آب جاری و روان خواب‌آلودگی را در کنار سلول‌های مرده‌ی پوست به آب بدهیم.

از حمام که بیرون می‌آییم یک لیوان بزرگ دستمان می‌گیریم و شیر آب آشپزخانه را باز می‌کنیم تا آب حسابی خنک و دلچسب شود و خستگی حمام را از جانمان به در کند.

اما…

لطفاً قبل از انجام همه‌ی این کارها یک لحظه مکث کنید؛ به آب خشک‌شده‌ی زاینده‌رود فکر کنید. به همه‌ی دشت‌های خشکیده و درختان تشنه. به برف و بارانی که دیگر مثل گذشته زمین را سیراب نمی‌کند. به این‌که ایران وارد فاز جدی خشکسالی شده است و قطره‌قطره آب باقی‌مانده برای ادامه‌ی زندگی ما و سرزمینمان حیاتی است. به این‌که شاید تا چند سال دیگر آبی نباشد برای این‌که بچه‌های ما هم بتوانند شیر را باز کنند و یک لیوان آب خنک را با لذت بنوشند.

بر اساس گزارش ناسا پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۴۵ تقاضای مصرف آب شیرین در خاورمیانه شصت درصد افزایش پیدا کند. درحالی‌که تا ۲۰۵۰ بیش از ده درصد از منابع آب شیرین منطقه نیز از دست خواهد رفت. به گفته‌ی معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، تا آن زمان خشکسالی در ایران یازده برابر شرایط فعلی خواهد بود.

بنابراین هر قطره آبی که امروز ذخیره کنیم پس‌اندازی می‌شود برای آینده‌ی ما و فرزندانمان. صرفه‌جویی در مصرف آب کار بسیار ساده‌ای است. شما می‌توانید با ایجاد تغییرات ساده و بدون هزینه‌ی مصرف آب روزانه‌ی خود را به نحو چشمگیری کاهش دهید:

هنگام شستن ظرف‌ها با دست، شیر آب را باز نگذارید. یک طرف سینک ظرفشویی را پر از آب و کف کنید و طرف دیگر را آب تازه برای آبکشی بریزید.

ماشین‌های ظرفشویی آب کمتری مصرف می‌کنند. اگر ماشین ظرفشویی شما ستاره‌ی مصرف بهینه‌ی انرژی داشته باشد هم در مصرف آب بیشتر صرفه جویی می‌کند و هم در مصرف برق.

اگر ماشین ظرفشویی نو است، بهتر است برنامه‌ی آبکشی را کوتاه‌مدت تنظیم کنید چون ماشین ظرفشویی‌های جدید دقیق‌تر ظرف‌ها را می‌شویند و نیاز به تکرار چندباره‌ی آبکشی ندارند.

یک لیوان یا بطری مشخص برای آب خوردن در طول روز تعیین کنید و تمام روز از همان استفاده کنید. با این کار تعداد لیوان‌هایی که باید بشویید کمتر می‌شود.

برای تمیز کردن قابلمه یا ماهیتابه‌ای که غذا در آن سوخته یا ته گرفته، بهتر است کمی آب داخل آنها ریخته و اجازه بدهیم مدتی خیس بخورند. با سابیدن ظروف زیر شیر آب مقدار زیادی آب هدر می‌دهید.

به جای این‌که سبزی‌ها و میوه‌ها را زیر آب جاری بشویید، بهتر است یک طرف سینک ظرفشویی را پر از آب و مواد ضدعفونی‌کننده بکنید و طرف دیگر را آب تازه بریزید تا پس از ضدعفونی کردن سبزی‌ها و میوه‌ها را در آن آبکشی کنید.

برای بازکردن یخ مواد غذایی آن‌ها را زیر شیر آب نگیرید، این کار هم باعث هدر رفتن آب می‌شود و هم برای مواد غذایی مضر است. برای یخ‌زدایی بهتر است ماده غذایی را از شب قبل در یخچال بگذارید.

همیشه یک پارچ آب تازه در یخچال داشته باشید و به جای آن‌که هر بار برای آب خوردن لیوان را زیر شیر آب بگیرید آن را از پارچ آب پر کنید. به این صورت حتی یک قطره آب هم هدر نمی‌رود.

آب باقی‌مانده از بخارپز یا آب‌پزکردن سبزیجات را دوباره استفاده کنید. می‌توانید این آب را برای پختن سوپ استفاده کنید.

برای آشپزی از میزان کمتری آب استفاده کنید. این کار کیفیت مواد غذایی را بیشتر حفظ می‌کند.

برای پخت مواد غذایی از قابلمه‌ی خیلی بزرگ استفاده نکنید. همیشه تناسب مواد به نسبت قابلمه را در نظر بگیرید. قابلمه‌ی بزرگ و نامتناسب برای پخت آب بیشتری می‌برد.

اگر به‌طور اتفاقی یخ از دستتان افتاد آن را دور نریزید و برای آبیاری گلدان های خانگی از آن استفاده کنید.

آبی را که میوه و سبزی را با آن آبکشی می‌کنید در ظرفی بریزید و گلدان‌ها را با آن آب بدهید.

هنگام خرید ماشین ظرفشویی و لباسشویی جدید به برچسب مصرف انرژی آن توجه کنید. سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که مصرف انرژی پایین‌تری دارد. می‌توانید با مراجعه به بروشور حجم آب مصرفی مدل‌های مختلف را بررسی کنید.

شستن لباس‌های تیره‌رنگ در آب سرد هم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و هم در مصرف آب.

اجازه بدهید مقدار کافی لباس جمع شود، سپس ماشین لباسشویی را روشن کنید چون اگر ماشین لباسشویی شما سنسور تشخیص وزن و امکان تنظیم میزان آب مصرفی نداشته باشد، آب زیادی برای شستن مقدار کمی لباس مصرف می‌کند.

برای شستن کف آشپزخانه یا حمام به جای استفاده از شیلنگ آب ابتدا با جارو آشغال‌ها را جمع کنید، سپس با یک دستمال مرطوب کف را تمیز کنید.

در حمام پس از خیس کردن بدن، سر و بدن خود را کف بزنید و سپس با یک بار باز کردن آب آبکشی کنید. سعی کنید مدت زمان استحمام خود را به زیر پنج دقیقه برسانید.

اگر توالت شما به سیفون دوزمانه مجهز نیست یک بطری یک یا دولیتری را پر از آب کنید و درون مخزن سیفون بیندازید تا در هر بار سیفون کشیدن میزان آب کمتری از دست برود.

می‌توانید با کمی ابتکار و توجه راه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در آب پیدا کنید.

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago