Categories: فرهنگ و هنر

سلمانی‌ام، یک هنرمند

دایره‌ی هنر مدام گسترده‌تر می‌شود و چیزهای بیش‌تری را در بر می‌گیرد. همین فردا است که طرح افزایش نرخ نان، به هنر افزایش نرخ نان تغییر نام دهد. یا وقتی برای شست‌وشوی ماشینت به یکی از کارواش‌ها می‌روی، هنر برخورد صمیمانه با خودرو را به صورت سرپایی آموزش بگیری. فعلاً که وزارت ارشاد به مدل موی مردانه لقب هنر داده و برایش دبیرخانه هم دایر کرده. دبیرش گفته اوایل اسفند ماه از اولین ژورنال برترین‌های مدل موی مردانه رونمایی می‌شود. او از علاقه‌مندان خواسته طرح‌های خود را بفرستند و از این طرح‌ها هم با عنوان «آثار» یاد کرده. جمشیدی به فارس گفته «از روز شنبه سیزدهم دی‌ماه تمام مدل‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره بررسی و پس از کدگذاری توسط کمیته‌ی داوران جشنواره امتیازدهی خواهد شد.»

این جشنواره به همت اتحادیه‌ی صنف آرایشگران مردانه‌ی تهران و زیر نظر کارگروه ساماندهی مد و لباس معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار می‌شود. فردا است که وزارت فرهنگ فرانسه هم پیش‌قدم شود و به آرایشگر هنرمند تهرانی، لقب شوالیه اعطا کند.

از دیروز در خانه‌ی سینما نمایشگاه عکس مستندسازان سینمای ایران برپا است. این اولین نمایشگاه این صنف است و اسمش را «یک عکس، یک نگاه» گذاشته‌اند. عکس‌های ۳۰ مستندساز را تا ۲۹ بهمن می‌توان روی دیوارها دید، از جمله آثاری از هادی آفریده، روبرت صفاریان، پیروز کلانتری، فرهاد ورهرام. اینها عکس‌هایی‌اند که مستندسازها هنگام ساخت فیلم‌هایشان گرفته‌اند.

جلال شباهنگی نقاشی‌هایش را به گالری آریانا می‌برد. در این نمایشگاه آثاری از دوره‌های مختلف فعالیت او به نمایش درمی‌آید. مجموعه‌ای هم از آثار هشت سال گذشته‌اش به همراه کارهایی تازه مثل مجموعه‌ی کویر و گل‌ومرغ‌های قدیمی و جدید هست. مجموعه‌ی قدیمی گل‌ومرغ‌ها مال پانزده سال پیش است و علاوه بر این‌ها تابلوهایی از جنگل‌های سیسنگان هم از دیگر کارهایی است که در این نمایشگاه می‌توان دید. شباهنگی هفتادونه‌ساله است و عضو پیوسته فرهنگستان هنر. در دانشگاه‌های مختلف تدریس کرده و چند کتاب‌ تالیف و ترجمه دارد. از جمله «خلاقیت در رنگ» که آشنای طراحان گرافیک، تصویرسازان و نقاشان است. نمایشگاه‌های متعددی هم از آثار او در گالری‌های داخل و خارج از کشور برگزار شده. مرتضی ممیز زمانی درباره‌ی شباهنگی نوشته بود «نقاشی‌های جلال شباهنگی آن بخش گمشده از نقاشی معاصر ایران است که تماشاگر ایرانی را به‌آسانی همراه خود از دوران طبیعت‌سازی به فضا و ذهنیت مدرن امروز دنیا می‌کشاند، بدون آن که تماشاگر طی چنین سفری احساس بیگانگی کند و در فضای مدرن امروز نقاشی دنیا معلق بماند.» نمایشگاه تا ۱۶ بهمن برقرار است.

گالری سام‌آرت دستان نمایشگاهی در بزرگداشت اردشیر محصص برگزار می‌کند و آثاری از او را به نمایش می‌گذارد. محصص نقاش و کاریکاتوریست بود و شش سال پیش در سن هفتاد سالگی درگذشت. او روی نقاشان بعد از خود تأثیر زیادی گذاشت. مجموعه‌ای از هشتاد تا صد اثرش در کتابخانه ملی آمریکا نگهداری می‌شوند و در سال ۲۰۰۶ میلادی، مجموعه آثارش در موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش گذاشته شد. آخرین نمایشگاهش خردادماه سال ۱۳۷۸ در نیویورک برگزار شد که به مناسبت بزرگداشتش بود. محصص درباره‌ی کارهای خودش گفته «من آن‌چه را می‌بینم می‌کشم؛ به نظر من کاریکاتورها اسناد یک عصرند، هم‌چنان که مدارک رسمی، اعلامیه‌های دولتی و گزارش‌های پارلمانی نیز چنین هستند.» نمایشگاه گالری دستان تا ۲۷ دی برقرار است.

گالری خاک نقاشی‌هایی از نرگس هاشمی را به روی دیوار می‌برد. این نمایشگاه  که تا ۲۹ دی دایر است حاصل دو مجموعه‌ی متفاوت با اسم‌های خانه و فرش است. هاشمی می‌گوید از رنگ‌های روشن وام گرفته و طرح‌هایش ازتکرار اشکال بسیار ساده‌ای مثل نشانه‌ها، اشکال هندسی، یا از هاشور زدن و پر کردن مربع‌های یک میلیمتری کاغذ گراف بدون فکر قبلی و فی‌البداهه پدید آمده. او پیش از این چهار نمایشگاه انفرادی برپا کرده که آخرینش سال ۱۳۸۷ در گالری ماه بوده.

نقاشی‌های هما بذرافشان تا ۲۳ دی‌ماه مهمان گالری اعتمادند. او هفت‌پیکر نظامی گنجوی را دستمایه‌ی کارش کرده و گفته «این مجموعه حاصل پنج سال زندگی و همراهی گذشته و حال، ادراک ذهنی و به تصویر کشیدن رمزگونه‌ی همان تجربیات و دریافت‌ها است در روندِ کار و روزگارِ ما که مدام در گیرودار آغازی دیگر از پی انجامی دیگر است؛ چنان گردبادی که هنوز راهش را نَپیموده است.» بذرافشان متولد ۱۳۵۹ و فارغ‌التحصیل رشته‌ی نقاشی از دانشگاه سوره است و تاحالا در ۳۰ نمایشگاه گروهی شرکت داشته و بیش‌تر از چهار نمایشگاه انفرادی برگزار کرده. او از برگزیدگان سه دوره نمایشگاه منتخب نسل نو است و تصویرسازی کتاب کودک هم می‌کند.

حالا که خیابان‌های شهر کج و کوله شده‌اند و هر بنایی که ساخته می‌شود به زشتی شهر می‌افزاید، و بعضی می‌گویند اگر بخواهیم از این زشتی کم کنیم باید پایتخت را بکوبیم و از اول بسازیم، مهدی چمران رئیس شورای شهر گفته «هم‌اکنون ما اعلام کرده‌ایم که نماهای شهری باید مورد بررسی قرار گیرند و شهرداری هم در هر منطقه‌ای یک تیم متخصص از دانشگاهیان و شهرداری مناطق را قرار داده تا به موضوع نماهای شهری رسیدگی کنند و مانع ساخت‌وساز نماهای ناسازگار با معماری ایرانی و اسلامی شوند.» او هرج‌ومرج در نمای ساختمان‌ها را به غرب‌زدگی ربط می‌دهد. شاید اگر آقای چمران در بخش تصاویر گوگل سرچ می‌کرد «غرب»، این حرف را نمی‌زد.

پویا محمدی

Share
Published by
پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago