Categories: اجتماعی

سه ساعته لاغر می‌شوی

اگر امروز صبح خواب‌آلود و بی‌خبر از همه‌جا روی ترازو رفته‌اید و با دیدن بالا رفتن عدد روی ترازو ناگهان چشم‌هایتان چهارتا شده، بهتر است این مطلب را بخوانید.

همه به نحوی درگیر رژیم و چاقی و لاغری هستند. یا اضافه‌وزن دارند و در رویای اندام زیبا و شکم صاف به سر می‌برند یا خوش‌اندام هستند و می‌خواهند اندام متناسب‌شان را حفظ کنند. ظاهراً این مسئله دغدغه‌ی همیشگی آدم‌هاست و تا زمانی که غذاهای خوشمزه و چرب و چیلی، خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده‌ی کارخانه‌ای و نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی‌های شیرین‌تر وجود دارد این مشکل پابرجاست.

اما به نظر می‌رسد که به ازای هر آدم چاقی یک رژیم یا برنامه یا قرص و داروی لاغری وجود دارد. همه‌ی ما خواسته و ناخواسته در تبلیغات تلویزیون و مطبوعات راجع به آنها خوانده‌ایم و گاهی هم بعضی از آنها را استفاده کرده‌ایم.

اما اینجا می‌خواهیم پنج رژیم کمی عجیب و نامتعارف را به شما معرفی کنیم که چندان شناخته‌شده نیستند اما به‌نظر واقعاً مؤثر می‌آیند. پس اگر به دنبال راهی جدید برای کاهش یا تثبیت وزنتان می‌گردید بهتر است با این چند رژیم غذایی آشنا شوید. بعضی از این رژیم‌ها ادعا می‌کنند که نسبتاً آسان و بی‌دردسر می‌توانند عدد روی ترازویتان را پایین و پایین‌تر بیاورند.

 

رژیم اسیدیقلیایی

اگر می‌خواهید برای کم کردن وزن از روش‌های عجیب و غریب اما مؤثر استفاده کنید، این رژیم بهترین آنهاست. در این برنامه‌ی غذایی فقط و فقط از خوردنی‌هایی استفاده می‌کنید که باعث تعادل PH (پی‌هاش) خون شما می‌شوند. ادعای طراحان این رژیم غذایی این است که با این کار اضافه‌وزن شما کاهش و طول عمرتان افزایش می‌یابد. برای رسیدن به این هدف باید بیشتر سبزی و میوه مصرف کنید و از خوردن هرگونه مواد کارخانه‌ای، غیرطبیعی یا شیرین‌شده بپرهیزید. به جای گوشت قرمز از جوانه‌ها، عدس و بادام استفاده کنید. پس در واقع غذاهای پرچرب و پرکالری که بیشترین تأثیر را بر افزایش وزن دارند به‌طورکلی کنار می‌گذارید و از مواد طبیعی و تازه و نسبتاً کم‌کالری استفاده می‌کنید.

هرچند قوانین رژیم اسیدی- قلیایی زیاد هستند و انجام آن واقعاً مشکل است، اگر در آن موفق شوید برای همیشه و به‌طور واقعی می‌توانید زندگی‌تان را متحول کنید.

در اینجا فهرستی از غذاهای اسیدی و قلیایی آمده است که به شما کمک می‌کند تا جای ممکن از خوردن غذاهای خیلی اسیدی خودداری کنید و بیشتر غذاهایی با پی‌هاش بالا را انتخاب کنید.

پی‌هاش ۳: آب و نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا، پاپ‌کورن، پنیر خامه‌ای، دوغ، آلو، انواع شیرینی، ماکارونی، پنیر، ماء‌الشعیر، چای

پی‌هاش ۴: خیارشور، شکلات، دانه‌های روغنی بوداده، سرکه

بیشتر آب‌های تصفیه‌شده، آب معدنی، قهوه، آب‌میوه‌های صنعتی، پسته، گوشت

پی‌هاش ۵: گوشت گوساله، نان سفید، بادام زمینی، گندم

پی‌هاش ۶: تخم مرغ، غلات پخته، ماهی، شیر سویا، نارگیل، کاکائو، جگر، ماهی سالمون

غذاهای خنثی با پی‌هاش ۷: آب لوله‌کشی، آب چشمه، آب دریا، آب رودخانه

غذاهای قلیایی:

پی‌هاش۸: سیب، بادام، گوجه، گریپ فروت، ذرت، انواع قارچ، شلغم، زیتون، دانه‌ی سویا، هلو، فلفل دلمه‌ای، تربچه، آناناس، موز، توت فرنگی، برنج وحشی، زردآلو

پی‌هاش ۹: آووکادو، چای سبز، کاهو، کرفس، نخودفرنگی، سیب‌زمینی شیرین، بادمجان، لوبیا سبز، چغندر، گلابی، انگور، کیوی، ملون، نارنگی، انجیر، خرما، انبه

پی‌هاش ۱۰: اسفناج، بروکلی، آرتیشو، کلم بروکسل، کلم، گل کلم، هویج، خیار، لیمو، مارچوبه، پیاز

 

رژیم سه ساعته

احتمالاً اگر کسی به شما بگوید که هر چه با تناوب بیشتری بخورید بهتر لاغر می‌شوید، حسابی خنده‌تان می‌گیرد. اما این حرف واقعیت دارد و در واقع پایه و اساس رژیم سه ساعته است. در این برنامه‌ی جالب شما غیر از ساعات خواب شبانه، هر سه ساعت یک‌بار غذا می‌خورید. نکته‌ی مهم این برنامه کنترل میزان غذای دریافتی است. به جای مصرف سه وعده غذای اصلی مفصل و چند میان‌وعده‌ی کوچک، چندین وعده خوراکی سبک و کم‌حجم به فاصله‌ی سه ساعت یکبار استفاده می‌کنید. این‌کار باعث تحریک متابولیسم و تثبیت سطح قند خون می‌شود.  در این برنامه‌ی غذایی مقدار فراوانی آب باید بنوشید و از نوشیدن نوشابه‌های شیرین و گازدار اجتناب کنید. کاهش چهار کیلویی ماهانه در این رژیم دور از انتظار نیست.

 

رژیم دوکان

بعضی رژیم‌ها قول‌های آن‌‌ چنان خارق‌العاده‌ای می‌دهند که اکثر افراد حتی لحظه‌ای هم مؤثر بودن آنها را باور نمی‌کنند. یکی از این رژیم‌ها برنامه‌ی غذایی پیر دوکان فرانسوی است که ادعا می‌کند با پیروی از رژیم او می‌توانید تا چهار کیلو در یک هفته وزن کم کنید. رژیم دوکان در سال ۲۰۰۰ توسط این متخصص تغذیه طراحی شد و از آن زمان تاکنون افراد زیادی از جمله چند ستاره‌ی معروف هالیوود با استفاده از آن به وزن مطلوب خود رسیده‌اند. این رژیم برای بعضی از افراد بسیار کارآمد و مؤثر است اما سختگیرانه بودن آن باعث می‌شود بعضی دیگر نتوانند آن را بیشتر از چند هفته یا حتی چند روز ادامه بدهند. چهارچوب رژیم دوکان استفاده از جو دوسر، آب، پروتئین‌های کم‌چربی و یک پیاده‌روی سریع ۲۰ دقیقه‌ای در روز است. هدف این برنامه‌ی غذایی پایین نگه داشتن میزان کربوهیدرات مصرفی و پیاده‌روی برای تحریک چربی‌سوزی است.

رژیم دوکان چهار مرحله دارد: فاز حمله، فاز کروز، فاز تحکیم، فاز تثبیت.

فاز حمله که بین دو تا ده روز به طول می‌انجامد شامل مصرف آب، پروتئین و جو دوسر است. در مرحله‌ی بعد می‌توانید یک‌روزدر‌میان به مقادیر دلخواه از سبزیجات مجاز استفاده کنید. در فاز تحکیم و تثبیت هم می‌آموزید که چطور وزن کاهش‌یافته را برای همیشه حفظ کنید.

 

رژیم شانگریلا

این رژیم واقعاً عجیب است. اما اگر بتوانید آن را انجام بدهید شاید به نتایج غیرمنتظره و خوشایندی دست پیدا کنید. دکتر ست رابرتز مخترع این رژیم اعتقاد دارد که اگر روزانه به اندازه ۵۰۰ کالری روغن بی‌بو و بی‌مزه در میان‌وعده‌های اصلی مصرف کنید بدن شما دیگر هرگز هوس یک غذای چرب و شیرین دیگر نمی‌کند. او اعتقاد دارد که دلیل اصلی علاقه‌ی زیاد ما به خوراکی‌های خوشمزه مثل دونات، بالا بودن محتوای کالری آنهاست. با خوردن روغن بی‌مزه، جلو چرخه‌ی «خوشمزه = کالری بیشتر» مغزمان را می‌گیریم و این ارتباط را در ذهنمان خراب می‌کنیم. به این صورت اشتهایمان کنترل‌شده‌تر می‌شود و کمتر هوس هله‌هوله خوردن به سرمان می‌زند.

 

رژیم گروه‌های خونی

واقعاً غذا باید به گروه خون آدم بخورد. پیتر آدامو متخصص درمان‌های طبیعی اعتقاد دارد که هرکسی باید مطابق با ترکیب شیمیایی خون خودش غذا بخورد؛ در واقع به اعتقاد او غذا با گروه خون افراد واکنش شیمیایی نشان می‌دهد و برای اینکه سالم‌تر باشیم، بتوانیم بهتر غذا را هضم و جذب کنیم، وزن اضافی‌مان را کاهش دهیم، از ابتلا به انواع بیماری‌ها جلوگیری کنیم و نیز انرژی بیشتری داشته باشیم، بهتر است مطابق با گروه خونمان غذا بخوریم. گروه خون (اُو) سازگاری بیشتری با مصرف انواع گوشت‌ها و پروتئین کم‌چرب دارند. گروه خون (آ) باید از خوردن گوشت اجتناب کرده و بیشتر سبزی و میوه‌های ارگانیک استفاده کنند. افرادی که گروه خون (بی) دارند از همه خوشبخت‌ترند و انواع گوشت و غلاتی مثل گندم و ذرت هم با آنها سازگاری دارد. گروه خون (آ ب) هم باید از خوردن قهوه و الکل و گوشت‌های دودی‌شده اجتناب کنند.

انجام این دستورالعمل‌ها با دقت زیاد می‌تواند در کاهش وزن و افزایش سطح سلامتی مؤثر باشد.

پویا محمدی

View Comments

  • به نظر من آنچه در این صفحه آمده بشدت خلاصه شده و بنابرین غیرقابل فهم و گیچ کننده است. چطور انتظار دارید با این دست اطلاعات ناقص کسی آن را به کار ببرد؟ و چقدر احساس مسئولیت می کنید اگر کسی به تصور خود از روی دستور عمل شما دست به عملیات لاغری بزند و به خود آسیب وارد کند؟ بهتر نبود یک دو رژیم را با دقت و حوصله و جزئیات کافی توضیح می دادید؟ و محاسن و ضررهای هر کدام را درست تشریح می کردید؟

  • با تشکر از دقت نظر شما. این دسته از مطالب جهت توصیه یا تشریح برنامه‌ی غذایی خاصی نیستند. همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر شده هدف فقط و فقط آشنایی با رژیم‌های غذایی نامبرده است و اگر شما تمایل به پیروی از هر کدام از این رژیم‌ها دارید پس از این آشنایی مقدماتی می‌توانید با تحقیق و مطالعه‌ی بیشتر و در صورت لزوم مشورت با پزشک اقدام کنید.
    از طریق این سایت می‌توانید با رژیم دوکان که یکی از برنامه‌های غذایی موثر است بیشتر آشنا شوید:http://www.dukandiet.co.uk
    در ایران رژیم گروه‌های خونی شناخته‌شده و مورد استفاده است برای آشنایی بیشتر به این سایت مراجعه کنید:http://www.oabab.net
    این سایت به صورت تلفنی مشاوره رایگان هم ارائه می‌کند.

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago