شانس دن دلیلو بالاست

ساعت یک بعد از ظهر  فردا (پنج‌شنبه) آکادمی نوبل برنده‌ی نوبل ادبیات برنده‌ی امسال را انتخاب می‌کند.

باز هم طرفداران ادبیات از سایت «لد بروکس» ناامید نشده‌اند و گمانه‌زنی‌ها ادامه دارد. نام‌های همیشگی دوباره در صدر جدول همچنان مطرح می‌شوند.

دن دلیلو رمان‌نویس آمریکایی حداقل در افکار عمومی و شرط‌‌بندی‌ها از همه پیشی گرفته است. به گزارش گاردین، دن دلیلو که هفته‌ی پیش در گمانه‌زنی‌های وب‌سایت لد بروکس شانس ۱ به ۶۶ داشت، از چهارشنبه صبح با شانس یک به چهارده در افکار عمومی از باقی رقبا پیشی گرفته است.

الکس دانوگه، سخنگوی وب‌سایت لد بروکس به گاردین گفته است: «به‌نظر می‌رسد دن دلیلو برای مردم انتخاب جذابی است و در فضای بیرون از داوران ادبی انتخابی نیز محبوب است. مردم عادی از او خوششان می‌آید و به او امتیاز می‌دهند.»

دانوگه گفته است «خاویر ماریاس» اسپانیایی هم وضعیت مشابهی دارد و یک‌دفعه از امتیاز یک به ۶۶ به شانس ۱ به ۳۳ در گمانه‌زنی‌ها رسیده است. براساس تحلیل داده‌های این وب‌سایت که هفته‌ی گذشته منتشر شد، در ده سال اخیر که این گمانه‌زنی پا گرفته است، شانس اول آغاز شرط‌بندی فقط چهار بار برنده‌ی نوبل ادبیات شده است. علاوه‌براین در ۹۱ درصد موارد برنده شانسی کمتر از ده به یک داشته است. برنده‌ی نهایی نیز معمولاً در هفته‌ی آخر قبل از اعلام نتایج شاهد کاهش ۳۲ درصدی در شانس خود بوده است.

طرفداران هاروکی موراکامی با پافشاری زیاد امسال هم معتقدند داوران آکادمی دیگر ناامیدشان نمی‌کنند و نوبل به این نویسنده‌ی ژاپنی می‌رسد. اما امسال «نگوگی واتینگو» نویسنده‌ی کنیایی- آمریکایی به‌طرز عجیبی از همه‌ی نام‌های تکراری پیشی گرفته است. نگوگی واتینگو ویژگی‌های یک برنده‌ی نوبل ادبیات را داراست؛ آثارش در آمریکا و بریتانیا مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ به دلیل مخالفت با دولت کنیا مدت‌ها در زندان و تبعید بوده؛ و حالا در یکی از دانشگاه‌های معتبر آمریکایی ادبیات تدریس می‌کند. از محبوب‌ترین رمان‌های او می‌توان «با هر کسی دلم بخواهد ازدواج می‌کنم»، «گریه نکن بچه»، «ارباب کلاغ‌ها» و… را برشمرد.

واتینگو در یکی از گفت‌وگوهایش اعلام کرده علاقه‌ای به نوبل ادبیات ندارد چون این جایزه را خیلی وقت است که بر حق نمی‌داند. احتمالاً این اظهارنظر چندان به مذاق داوران عبوس آکادمی نوبل خوش نمی‌آید.

با این‌حال شانس او را در وب‌سایت لد بروکس چهار به یک ثبت کرده‌اند، در حالی‌که موراکامی پنج به یک شانس دارد. «مارگارت اتوود» کانادایی هم که این روزها با ساخت سریال «سرگذشت ندیمه» براساس رمانش بسیار محبوب شده، در وب‌سایت «لدبروکس» شش به یک شانس دارد. برخلاف سال‌های گذشته فیلیپ راث امسال گزینه‌ای نیست که در امریکا بیشترین شانس را دارد، بلکه امتیاز «جویس کرول اوتس» و «دن دلیلو» بیشتر از اوست. روزنامه‌ی نیویورک تایمز سال گذشته درباره‌ی اقبال خانم اوتس نوشت: «اگر اوتس نوبل ادبیات را در زمان حیاتش نگیرد، این شرم در کارنامه‌ی آکادمی نوبل برای همیشه ثبت می‌شود.»

کلودیو ماگریس ایتالیایی، خاویر ماریاس اسپانیایی ، اسماعیل کاداره‌ی آلبانیایی هم از دیگر نام‌هایی هستند که شانس یک به هشت و یک به نه و یک به ده دارند.

دانه‌گو می‌گوید در یک دهه‌ی اخیر اغلب رقابت میان دن دلیلو، ماریاس و نگوگی سخت نزدیک به هم است، او می‌گوید: «همیشه یک هفته پیش از اعلام نتایج ارتش طرفداران هاروکی موراکامی به وب‌سایت لد بروکس حمله می‌کنند.» امسال هم آدونیس شاعر سوری از نام‌هایی است که در صفحه‌ی اول گمانه‌زنی‌ها نامش به چشم می‌‌خورد.

داوران نوبل ادبیات نشان داده‌اند که به گمانه‌زنی‌ها هرگز توجهی ندارند، با این‌حال بسیاری معتقدند اگر قرار باشد با توجه به سلیقه‌ی داوران نوبل از میان گزینه‌های حاضر در جدول لد بروکس نویسنده‌ای بیشترین شانس را داشته باشد، احتمالاً اقبال اسماعیل کاداره و واتینگو بیشتر از دیگران است.

اما از دن دلیلو به طرز عجیبی در وب‌سایت‌ها و فروم‌های ادبی که بحث بر سر نوبل در آنها داغ است بیشتر به عنوان برنده‌ی امسال نام برده می‌شود. او یکی از چهار نویسنده‌ی بزرگ زنده‌ی دنیاست که تا امروز بیش از ۲۵ جایزه‌ی ادبی معتبر دریافت کرده است. هشتاد سال سن دارد که از نظر سن و سال هم می‌تواند نظر ۱۸ داور آکادمی نوبل را که علاقه‌ی وافری به اهدای جایزه به نویسندگان بالای هفتاد سال دارند، جلب کند.

پویا محمدی

Share
Published by
پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago