Categories: اجتماعی

شهرک‌ صنعتی به حریم آرامگاه کوروش خدشه زد

چند هفته پیش خبری درباره‌ی تعرض به حریم محوطه‌ی میراث‌جهانی پاسارگاد منتشر کردیم مبنی بر اینکه ساخت و توسعه‌ی شهرک بزرگ صنعتی سعادت‌شهر در محدوده‌ی حریم منظری یا حریم درجه‌سه‌ی آن است. مصیب امیری، رئیس میراث‌فرهنگی استان فارس اما این خبر را تکذیب و اعلام کرد: «ساخت‌‌و‌سازهای انجام‌شده در حریم درجه‌سه‌ی پاسارگاد نیست.» اسناد و مدارکی درباره‌ی این اظهارنظرها در اختیار «شبکه آفتاب» قرار گرفته که نشان می‌دهد این شهرک در حریم آرامگاه قرار گرفته است. این مکاتبات را در پیوست گزارش می‌توانید بخوانید.

از بلندای هر تپه‌ای با کمترین ارتفاع در پاسارگاد که ایستاده باشید، ساخت‌و‌ساز مجتمع شهرک صنعتی با سقف‌های قرمز رنگ را می‌بینید. در مسیر پاسارگاد بارها با تابلو «شهرک صنعتی» روبه‌رو می‌شوید. با این حال مصیب امیری، رئیس میراث ‌فرهنگی استان فارس می‌گوید که این شهرک در حریم پاسارگاد نیست.

حمید فدایی، مدیر پایگاه پاسارگاد و محمد نصیری، مدیر سابق پایگاه پاسارگاد و مدیر میراث‌فرهنگی این شهر در گفت‌وگو با «شبکه‌آفتاب»، هر دو تأکید بر تخلف آشکار این شهرک‌سازی داشتند و اعلام کردند که در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. این در حالی است که مصیب‌ امیری، رئیس میراث‌فرهنگی استان فارس بر خلاف آنها نظر دیگری داشته و می‌گوید که شهرک صنعتی در حریم درجه‌سه‌ی پاسارگاد نیست.

مروری بر اسناد و مکاتبات انجام‌شده طی چند سال گذشته نشان می‌دهد که پیش از ساخت این شهرک‌ صنعتی جلسه‌ای مشورتی و هماهنگی میان مقامات استانداری، فرمانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی با مقامات میراث‌فرهنگی در سال ۱۳۸۷ برگزار شده است.

در این جلسات، محمدحسن طالبیان، ریاست وقت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد و مصیب امیری، معاونت وقت میراث‌فرهنگی استان فارس حضور داشته‌اند و توافق می‌شود که شرکت شهرک‌های صنعتی در سه محل پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، هریک با شرایط خاص، امکان ایجاد شهرک صنعتی را داشته باشد. به‌رغم این توافق شرکت شهرک‌های صنعتی در محلی متفاوت از محل‌های پیشنهادی که تخلفی آشکار به‌شمار می‌رود اقدام به تسطیح زمین، تفکیک و تقسیم‌بندی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ساخت‌وساز وسیع کرده است.

این اقدامات از چشم مسؤولان میراث‌فرهنگی از جمله معاون میراث‌فرهنگی کشور پنهان نمانده و با نامه‌نگاری‌هایی نسبت به تخلف انجام‌شده اعتراض و خواستار توقف موضوع می‌شوند اما این اعتراض تنها در حد نامه‌نگاری باقی می‌ماند و هیچگاه موضوع تخلف شهرک‌های صنعتی شکل جدی و در قالب تشکیل پرونده حقوقی علیه متخلف را به خود نمی‌گیرد. به گونه‌ای که امروز شهرک‌سازی در قالب توسعه‌ی زیر ساخت‌ها و سوله‌های کارگاهی به قوت خود ادامه دارد.

در این تصویر، آرامگاه کوروش با دایره‌ی سبز و شهرک صنعتی با مثلث سبز مشخص شده‌اند و به‌وضوح پیداست که شهرک صنعتی در حریم پاسارگاد قرار دارد

مشکل مکان فعلی که برخلاف توافق انجام‌شده در سال ۸۷ مکان‌یابی و اجرا شده، واقع شدن این محل در منظر دشت پاسارگاد و در ارتفاعی حدود ۲۵ متر بلندتر از سطح آرامگاه کوروش است که همین امر تخریب جدی حریم منظری دشت پاسارگاد و آرامگاه کوروش شده است.

هرچند امیری به‌عنوان مدیر سازمان میراث‌فرهنگی استان فارس که با توجه به حضور‌ش در جلسه مکان‌یابی و تصمیم‌گیری سال ۸۷ باید مدافع و پیگیر موضوع تخلف انجام‌شده در این زمینه باشد اما ادعا می‌کند که شهرک صنعتی خارج از حریم منظری پاسارگاد قرار گرفته.

در حالی که مدیر سازمان میراث استان قرارگیری نابه‌جا و خلاف تفاهم دوجانبه با مسؤولان شرکت شهرک‌های صنعتی را به جهت واقع شدن در حریم منظری و تأثیر منفی آن در تخریب چشم‌انداز دشت پاسارگاد انکار می‌کنند چگونه انتظار می‌رود پرونده‌ی تخلف شهرک صنعتی ایجاد و مورد پیگیری حقوقی قرار گیرد؟

 

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago