Categories: اجتماعی

شکل هر دست خبر می‌دهد از سر درون

دست‌های شما می‌توانند رازهای زیادی از سلامت کلی بدن را بازگو کنند. درست است شما هر روز دستهای‌تان را می‌بینید؛ اما آخرین باری که واقعاً با دقت به آنها نگاه کردید کی بوده است؟ احتمالاً یادتان نمی‌آید! حالا ما به شما می‌گوییم که نه تنها باید به دستان‌تان بیشتر و با دقت‌تر نگاه کنید بلکه باید یاد بگیرید آنها را مطالعه کنید! هر نشانه و نکته‌ای را بشناسید و به آن اهمیت بدهید: از ناخن‌های شکسته و نامرتب تا لرزش خفیف گاه و بیگاه، همه و همه می‌توانند بازگوکننده‌ی اسرار درون شما باشند.

لرزش

اگر دستان شما به طور غیر قابل کنترلی می‌لرزند، اول از همه نترسید! یک توضیح ساده برای این مسئله می‌تواند افراط در مصرف کافئین باشد. بعضی از داروها هم این عارضه جانبی را دارند؛ داروهای آسم و ضدافسردگی ممکن است دستهای‌تان را به لرزش درآورند. اما اگر هیچ کدام از این دلایل در مورد شما صدق نکند یا تناوب لرزش دست بالا باشد باید به پزشک مراجعه کنید. یک دلیل نسبتاً نادر این پدیده بیماری پارکینسون است. به گفته‌ی دکتر دیوید بنک، استادیار دانشگاه کلمبیا، پارکینسون ناهنجاری سیستم عصبی است و باعث محدودیت در قابلیت‌های حرکتی می‌شود.

ناخنهای ترک خورده یا ضعیف

اگر به تازگی ضخامت ناخن‌های شما از حد معمول همیشه کمتر شده و مدام می‌شکنند ممکن است دچار فقر ماده‌ای حیاتی به نام زینک شده باشید. به گفته دکتر بنک، زینک در رشد و بازسازی سلول‌های پوستی نقش‌آفرینی می‌کند. غذاهای سرشار از زینک مشکل پوست و ناخن شما را برطرف می‌کنند. جوانه‌ی گندم، جو دوسر، دانه‌های روغنی و گوشت قرمز منابع خوب زینک هستند.

پوسته پوسته شدن

اگر نوک انگشتان شما پوسته پوسته می‌شوند باید بدانید که دچار کمبود ویتامین بی هستید. خانواده ویتامین بی مثل بی ۳ یا نیاسین و بی ۷ یا بیوتین برای سلامت پوست حیاتی هستند. دکتر بنک توصیه می‌کند که برای داشتن پوستی شاداب و ناخن‌های بلند بیوتین را فراموش نکنید. نیاسین هم به بازسازی و محافظت از پوست کمک می‌کند و از تجمع ملانین جلوگیری می‌کند. این ویتامین خارق‌العاده رشد کلاژن سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد و لایه‌ی محافظتی پوست در برابر خشکی را تقویت می‌کند.

قارچ، ماهی و بادام زمینی منابع خوب نیاسین و اووکادو و ماهی تن از تامین کنندگان بیوتین هستند.

خشکی، خارش و حساسیت

اگر هیچ کرم دست و لوسیون و روغنی، خشکیِ دستان شما را برطرف نمی‌کند احتمالاً به اگزما دچار هستید. اگزما باعث خارش، خشکی یا بروز حساسیت در پوست می‌شود. اگر به ابتلا به بیماری اگزما مشکوک هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا دارو و پمادهای متناسب با شدت بیماری برای شما تجویز کند. اما اگر به اگزما مبتلا نیستید و فقط دستان خیلی خشکی دارید، بهترین کار استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین آ است. دکتر بنک اعتقاد دارد که شستشوی زیاد دست می تواند باعث خشکی پوست شود. ضمناً خشک کردن دست چندین و چند بار در طول روز با دستمال یا حوله‌های زبر به تشدید این خشکی کمک می‌کند. در کنار استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین آ، شما می‌توانید کپسول ویتامینِ ای از داروخانه تهیه کنید، آن را باز کرده و قبل از خواب دور ناخن‌ها را با آن ماساژ دهید. چون در طول شب دست‌ها شسته نمی‌شوند اثر هر کرم یا محصول بهداشتی و درمانی بهتر روی آنها می‌ماند.

بستر سفید یا بیرنگ ناخن

کمرنگ شدن بستر ناخن‌ها ممکن است نشانه‌‌ای از کم خونی باشد. در واقع اگر کم خون باشید به میزان کافی سلول‌های خونی قرمز برای حمل اکسیژن به بافت‌ها در بدن خود ندارید. یک تست خون ساده می‌تواند کم خونی را مشخص کند که با استفاده از مکمل و مصرف غذاهای حاوی آهن به راحتی جبران می‌شود.

انگشتان آبی

اگر رنگ نوک انگشت‌های شما از سفید به آبی و قرمز تغییر رنگ بدهد ممکن است به بیماری ریناد مبتلا شده باشید. دکتر بنک می‌گوید: «این بیماری باعث سردی انگشتان دست و پا شود و ممکن است با درد، بی‌حسی و قلقلک همراه باشد».

محققان اعتقاد دارند که بیماری ریناد به علت اسپاسم در رگ‌های خونی و به دنبال آن کاهش جریان خون اتفاق می‌افتد اما دلیل به وجود آمدن این اسپاسم هنوز ناشناخته است.

بهترین راه درمان پوشیدن دستکش، مصرف داروهای توصیه‌شده و اجتناب از استرس، دود سیگار و هوای سرد است.

ناخنهای نرم

ناخن‌ها ممکن است به علت کمبود کلسیم یا پروتئین دچار نرمی و شکنندگی شوند.  دکتر بنک می‌گوید: «یکی از نشانه‌های هایپوکالسمیا (کمبود کلسیم‌)، ناخن‌های نرم، پوست خشک و شوره‌زده و موی خشن است. کمبود پروتئین را می توان از لبه‌های ناخن هم تشخیص دارد.» ساردین و اسفناج و انواع لبنیات کم‌چرب منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند.

خط تیره رنگریزه‌دار

دکتر بنک توصیه می‌کند که اگر روی بستر ناخنهای‌تان خط تیره می‌بینید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این نشانه می‌تواند خبر از مراحل اولیه‌ی سرطان ملانوما یا همان سرطان پوست باشد. اما باید بدانید که این نوع از سرطان پوست که در بستر ناخن بروز می‌کند بسیار نادر است و فقط بین ۱ تا ۳ درصد کل موارد ابتلا به سرطان پوست را شامل می‌شود.

همیشه پیش از مراجعه به پزشک و انجام چک‌آپ لاک ناخن خود را پاک کنید و از پزشک‌تان بخواهید ناخن‌های شما را هم بررسی بکند.

نقاط قهوهای

نقاط تیره رنگ و قهوه‌ای روی دست‌ها به سن و سلامت کبد مربوط می‌شوند و دلیل بروز آنها روی دست، تابش مستقیم اشعه‌ی آفتاب است. پوست دست به شدت نسبت به نور آفتاب حساس است چون در همه حال در معرض نور آفتاب و اشعه مضر آن واقع می‌شود. شما ممکن است با پوشیدن لباس بیشتر نقاط بدن را بپوشانید اما معمولاً کمتر پیش می‌آید دستان خود را بپوشانید. بهتر است هنگام رانندگی یا هر شرایطی که باعث می‌شود دستان در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند، از کرم‌ ضد آفتاب خیلی قوی استفاده کنید و دستکش بپوشید.

منبع: www.prevention.com

پویا محمدی

View Comments

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago