Categories: اجتماعی

صد ساله می‌شوی اگر …

به این فکر کنید: در دهه‌های ابتدایی قرن بیستم متوسط طول عمر افراد ۳۰ سال بود. در آن زمان مهم‌ترین دستاورد پنج هزار سال تاریخ بشریت این بود که کسانی بودند که حتی تا ۵۰ سال زنده می‌مانند و به‌نحوی پیری را تجربه می‌کردند!  اما از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ ناگهان رشد ۵۱ درصدی در تعداد کسانی که بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند به‌وجود آمد. پیشرفت در سلامت، تحصیلات و روش‌های درمان و پیشگیری از بیماری‌ها از مهم‌ترین عوامل این تغییر معجزه‌آسا هستند. ممکن است شما ندانید که حتی عادت‌های به‌ظاهر بی‌اهمیت روزمره یا شرایط محیطی زندگیِ گذشته می‌توانند بر طول و کیفیت عمرتان تأثیرگذار باشند.

این‌ها نشانه‌های علمی‌ای هستند که نشان می‌دهد شما هم ممکن است زندگی طولانی‌ای در پیش داشته باشید:

 

یک. حتی پس از یائسگی شکمی نسبتاً صاف دارید

شیوع مرگ زود هنگام در خانم‌هایی که میان‌تنه‌ی درشت‌تری دارند ۲۰ درصد نسبت به دیگر خانم‌ها بیشتر است. چاقی میان‌تنه حتی بر طول عمر افرادی که به‌رغم داشتن اندام لاغر شکم برجسته دارند نیز تأثیرگذار است. در دوران میان‌سالی کنترل اندازه‌ی دور کمر مشکل‌تر از دوران جوانی است چون تغییرات هورمونی بدن باعث می‌شود تمرکز ذخیره‌ی چربی در ناحیه‌ی میان‌تنه باشد.

 

دو. در نوجوانی اندامی متناسب داشتید

نتیجه‌ی مطالعه‌ای که روی ۱۳۷ آمریکایی‌ ـ آفریقایی انجام شده نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در افرادی که در ۱۴ سالگی دچار اضافه‌وزن بوده‌اند بالاتر از دیگران است. دیابتی‌ها تا ۴ برابر دیگر افراد بیشتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و به‌همین‌دلیل ممکن است طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند.

 

سه. کالری‌شماری می‌کنید

محققان دانشگاه سنت لوئیس اعلام کرده‌اند که کاهش ۲۵ درصدی کالری مصرفی روزانه می‌تواند باعث عملکرد بهتر قلب شود. عملکرد قلب افرادی که به‌جای ۲ تا ۳ هزار کالری در روز حدود ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کنند تا ۱۵ سال جوان‌تر از دیگران است.

البته کاهش میزان کالری دریافتی به‌تنهایی کافی نیست و کیفیت کالری مصرفی نیز حائز اهمیت است. مصرف شیر کم‌چرب، سبزیجات، غلات کامل و انواع گوشت کم‌چرب را جایگزین نان سفید، نوشابه‌های گازدار و شکلات و شیرینی کنید.

 

چهار. چای‌خور هستید

هم چای سبز و هم چای سیاه حاوی مقادیر فراوانی از کاتچین هستند. این ماده به آرام‌سازی رگ‌های خونی و حفاظت از قلب کمک می‌کنند. در مطالعه‌ای روی ۴۰ هزار زن و مرد ژاپنی مشخص شد آن دسته از این افراد که روزانه ۵ فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض مرگ بر اثر سکته یا بیماری قلبی قرار دارند.

برای مراقبت بهتر از قلبتان خوب است روزانه یکی دو فنجان چای سبز یا حتی سیاه بنوشید. نکته‌ی مهم این است که چای شما باید تازه‌دم باشد. چای‌های آماده و چای کیسه‌ای خواص شفابخش برگ‌های تازه‌ی چای را ندارند. به‌گفته‌ی جفری بلومبرگ استاد دانشگاه تافت، اضافه کردن شیر به چای خواص حفاظتی کاتچین را تا حدی از بین می‌برد. برای طعم‌دار کردن چایتان بهتر است فقط از عسل یا لیمو استفاده کنید.

 

پنج. نوشابه نمی‌نوشید

مصرف یک قوطی یا بیشتر نوشابه‌های عادی یا بدون قند می‌تواند خطر ابتلا به سندروم متابولیک را دو برابر کند. این سندروم خوشه‌ای از بیماری‌ها را در بدن ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها فشار خون بالا، افزایش سطح انسولین، چاقی شکمی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت است. کنترل فشار خون و کلسترول و جلوگیری از ابتلا به دیابت و ترک سیگار می‌تواند ۶ تا ۱۰ سال به عمر شما بیفزاید.

 

شش. همبرگر نمی‌خورید

خوردن گاه‌وبی‌گاه همبرگر هیچ اشکالی ندارد اما مصرف بیش از ۴۵۰ گرم گوشت قرمز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش دهد. خوردن گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس می‌تواند تا ۴۲ درصد احتمال ابتلا به سرطان روده را بیشتر کرده و عمر شما را کوتاه‌تر کند.

 

هفت. روزی ۴۰ دقیقه می‌دوید

تحقیقات نشان می‌دهد میان‌سالانی که حدود ۵ ساعت در هفته می‌دوند طول عمر بیشتری دارند. این افراد از نظر ذهنی و جسمی نسبت به هم‌سالان خود عملکرد بهتری داشته و کمتر به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و عصبی دچار می‌شوند. ورزش‌های هوازی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و سن جسمی شما را از سن تقویمی‌تان پایین‌تر نگه می‌دارد. اگر دویدن را دوست ندارید روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش هوازی مثل ایروبیک انجام دهید.

 

هشت. کارگر ندارید

اگر ۷۰ یا ۸۰ ساله هستید با روزی یک ساعت جارو کردن، تی کشیدن، پاک کردن شیشه‌ها و گردگیری نه‌تنها می‌توانید حدود ۲۵۰ کالری بسوزانید بلکه خطر مرگ زودهنگام را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهید.

 

نه. پاهایی قوی دارید

استقامت پاها به معنی داشتن تعادل بهتر، انعطاف‌پذیری و مقاومت کلی بدن است. هرچه سن شما بالاتر برود خطر زمین خوردن و شکستگی لگن که گاهی می‌تواند به مرگ منجر شود، بیشتر می‌شود. ۲۰ درصد از بیمارانی که دچار شکستگی لگن می‌شوند ظرف یک‌سال پس از سانحه جان خود را از دست می‌دهند. تقویت عضلات پاها و کمر و بهبود تعادل از طریق انجام ورزش‌هایی مثل یوگا می‌تواند شما را از دچار شدن به چنین سرنوشتی محافظت کند.

 

ده. مهمانی می‌روید

مطالعه‌ی جدیدی روی ۷۸ ساله‌های سوئدی نشان می‌دهد که مسن‌های برون‌گرا که در مهمانی‌ها شرکت می‌کنند و در خانه‌شان مهمانی برگزار می‌کنند تا ۵۰ درصد کمتر از همسن‌های خود دچار بیماری فراموشی یا بیماری‌های عصبی مشابه می‌شوند. این افراد استرس و اضطراب کمتری دارند و شاد و آرام‌تر هستند. محققان بر این باورند که پایین‌تر بودن سطوح هورمون استرس یا همان کورتیزول که مانع برقراری ارتباط بین سلول‌های مغزی می‌شود، دلیل اصلی سلامت بیشتر مغز این افراد است.

 

یازده. نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینید

شاید باور نکنید اما فقط ۱۷ درصد از آمریکایی‌ها مثبت‌اندیش هستند. مجله‌ی سایکولوژیست گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد افراد مثبت‌اندیش در زندگی هدفمند هستند و از بودن در اجتماعات و گروه‌های مختلف لذت می‌برند. این افراد بیشتر کار می‌کنند و تا جای ممکن اوقات فراغت خود را با خانواده می‌گذرانند. آنها باورهای معنوی داشته و به دیگران کمک می‌کنند. زندگی چنین افرادی معنی‌دار است و بیشترین طول عمر را در میان جوامع دارند. مردم اکیناوای ژاپن که بیشترین طول عمر را در میان مردم جهان دارند همگی فقط نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند.

 

منابع:

healthline

 livingstrong

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago