Categories: اجتماعی

فست‌فود طبیعی بخوریم

باورهای متناقضی راجع به تخم‌مرغ وجود دارد. بعضی‌ها آن را مفید می‌دانند و خیلی دیگر که نگران بالا رفتن کلسترول خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی هستند، از خوردن آن اجتناب می‌کنند. اما واقعیت این است که اخیراً محققان دانشگاهWAKE FOREST  در آمریکا بررسی مجددی بر روی تحقیقات گذشته انجام داده‌اند که نشان می‌دهد ارتباط اثبات‌شده‌ای بین مصرف تخم‌مرغ و ابتلا به بیماری قلبی وجود ندارد.

در حقیقت بسیاری از متخصصان برجسته‌ی حوزه‌ی سلامت اعتقاد دارند که تخم‌مرغ یک غذای کامل و ایده‌آل است. سفیده و زرده‌ی آن در همکاری با هم یک وعده‌ی غذایی مغذی شامل انواع ویتامین‌ها، چربی‌های مفید، مواد معدنی و دیگر مواد غذایی حیاتی را در قالب یک خوراکی کم‌حجم و کم‌کالری تأمین می‌کنند. یک عدد تخم‌مرغ درشت فقط ۷۲ تا ۷۷ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و آشپزی با آن هم بسیار آسان و سریع است. شاید بشود تخم‌مرغ را سالم‌ترین فست فودی دانست که طبیعت به ما هدیه کرده است.

شاداب می‌شوید

تخم‌مرغ حاوی ترکیب سودمندی از اسیدهای چرب امگا۳، زینک، ویتامین بی و ترکیبات یُد است که در کنار یکدیگر می‌توانند بر خستگی مفرط و خُلقِ تَنگ غلبه کنند. یک عدد تخم‌مرغ درشت ۹ درصد از نیاز روزانه به ویتامین بی ۱۲، حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین بی ۲ و ۷ درصد از نیاز روزانه ویتامین بی ۵ بدن ما را تأمین می‌کند. جالب است بدانید که تقریباً همه‌ی ریز مغذی‌های حیاتی تخم‌مرغ در زرده‌ی آن است و سفیده بیشتر از پروتئین تشکیل شده است. پس این تصور که برای سالم‌تر بودن باید فقط از سفیده استفاده شود اشتباه است و در واقع برای بهره بردن از خواص تخم مرغ باید آن را به صورت کامل مصرف کرد.

سیستم عضلانی‌تان را تقویت می‌کنید

تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع غذایی در طبیعت است. این خوراکی با داشتن حداقل میزان کالری حاوی بهترین نوع پروتئین‌های عضله‌ساز است. ویتامین بی ۱۲ موجود در تخم‌مرغ نیز به برطرف شدن انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند.

در تخم‌مرغ زنجیره‌ی باکیفیت و کاملی از آمینواسیدهای لازم برای بدن انسان وجود دارد. بدن انسان قادر به تولید ۹ نوع از این آمینواسیدهای حیاتی نیست و باید حتماً آن را از منابع غذایی خارجی دریافت کند. کیفیت پروتئین مصرفی بر اساس محتوای آمینو اسیدی آن تخمین زده می‌شود و پروتئینی که میزان مناسبی از همه‌ی آمینواسیدهای لازم را داشته باشد برای انسان باکیفیت و مفید شناخته می‌شود. جالب است بدانید که تخم‌مرغ با داشتن ۱۰۰ امتیاز بالاترین کیفیت پروتئینی را در میان همه‌ی اقلام حیوانی دارد و ارزش غذایی دیگر منابع پروتئین با تخم‌مرغ سنجیده می‌شود.

در مقابل سرطان ایمن می‌شوید

احتمال سرطان سینه در خانم‌هایی که میزان بیشتری کولین مصرف می‌کنند تا ۲۴ درصد نسبت به دیگران کمتر است. این ماده‌ی غذایی به‌وفور در تخم‌مرغ یافت می‌شود. طبق آخرین تحقیقات یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به کولین را تأمین می‌کند.

باید بدانید که بیشترین میزان کولین در زرده متمرکز است پس برای بهره بردن از همه‌ی فواید این ماده‌ی حیاتی بهتر است زرده و سفیده را همراه با هم میل کنید.

مغزتان را تغذیه می‌کنید

تخم‌مرغ حاوی یک ماده‌ی مغذی به نام کولین است که غالباً با ویتامین‌های گروه بی همراه می‌شود. کولین ماده‌ای حیاتی است که برای انجام پردازش‌های مختلفی در سیستم بدن لازم است. یکی از مهمترین نقش‌های آن ساخت یک پیام‌رسان عصبی به نام استوکولین است که به نگهداری و بازیابی خاطره‌ها کمک می‌کند.

کمبود کولین در بدن می‌تواند به ناهنجاری‌های کبدی، قلبی-عروقی و عصبی منجر شود.

مصرف این ماده‌ی مغذی خصوصاً برای زنان باردار ضرورت دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ناکافی کولین در دوران بارداری خطر ابتلا به نقص لوله‌ی عصبی در جنین را افزایش می‌دهد.

چشم‌هایتان را نجات می‌دهید

لوتئین و زآکسانتین دو آنتی‌اکسیدانی هستند از ابتلا به بیماری‌های آب مروارید و ماکولار دژنراسیون (زوال سلول‌های شبکیه)، از مهمترین عوامل کم‌بینایی و نابینایی در سالمندان، جلوگیری می‌کنند.

برای بهره‌وری کامل از خواص این دو آنتی‌اکسیدان حتماً باید زرده‌ی تخم‌مرغ را میل کنید. املت اسفناج و تخم‌مرغ یک ترکیب محافظت‌کننده‌ی قوی چشم است.

لاغر می‌شوید

یک خبر خوب: مطالعات اخیر محققان دانشگاه لوئیزیانا بر روی رابطه‌ی مصرف مواد غذایی و لاغری نشان می‌دهد که میزان موفقیت در رژیم غذایی در کسانی که ۵ روز در هفته صبحانه‌ی حاوی تخم‌مرغ می‌خورند تا ۶۵ درصد بیشتر از کسانی است که در وعده‌‌ی صبحانه‌ی خود از نان و غلات استفاده می‌کنند. این‌طور به نظر می‌رسد که خوردن تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه باعث کاهش مصرف میزان کالری دریافتی در طول روز می‌شود.

یک توصیه:

تخم‌مرغ‌های محلی حاوی امگا ۳ بیشتری هستند. اگر برایتان امکان دارد بهتر است تخم‌مرغ خود را از دامدار یا مرغداری تهیه کنید که مرغ‌ها را در حیاط یا فضای آزاد پرورش می‌دهند. مرغ‌هایی که دانه و علف طبیعی می‌خورند تخم‌مرغ‌هایی با محتوای ویتامین ای بسیار غنی تولید می‌کنند. این ویتامین ای مغز را در مقابل آلزایمر محافظت می‌کند.

کلسترولتان بالا نمی‌رود

در یک تخم‌مرغ درشت حدود ۱۸۶ میلی‌گرم کلسترول وجود دارد که بیشترین مقدار آن در زرده متمرکز است. توصیه سلامت برای کلسترول مصرفی روزانه در افراد سالم ۳۰۰ میلی‌گرم است. این مقدار در مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی یا مبتلایان به چربی خون به ۲۰۰ میلی‌گرم کاهش می‌یابد. افراد سالم می‌توانند بدون هیج مشکلی روزانه یک تخم‌مرغ کامل مصرف کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این مقدار تخم‌مرغ حتی می‌تواند از ابتلا به بعضی انواع سکته جلوگیری کند. اما دیابتی‌ها، بیماران قلبی و کسانی که چربی خون بالا دارند بهتر است مصرف تخم‌مرغ را به ۳ عدد در هفته محدود کنند و به‌جای حذف کامل آن سعی کنند از خوردن چربی‌های ترانس و اشباع‌شده اجتناب کنند.

منبع:

Mayoclinic

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/eggs/

Rodale’s Organic Life Magazine

mayoclinic.com

authoritynutrition.com

پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago