/

نقشه‌ی ذهن، تصور آهنگساز

این روزها معمولاً موسیقی در شرایطی پخش می‌شود که داریم کارهای دیگری می‌کنیم و این یعنی فقط موسیقی را می‌شنویم و فعالانه به آن گوش نمی‌دهیم. موسیقی در زندگی پرشتاب امروزی‌مان می‌تواند آرام‌بخشی محشر و شفابخشی شگفت‌انگیز باشد و کمکمان کند که از تنش‌های مختلف زندگی روزمره فرار کنیم. برای اینکه بتوانیم از موسیقی خوب، از هر ژانری که باشد، لذت ببریم و این تأثیرات آرام‌بخش را به‌کمال دریافت کنیم، باید واقعاً به موسیقی گوش کنیم. اگر این توصیه‌ها را به‌دقت دنبال کنید، تجربه‌ی موسیقیایی‌تان وسعت بی‌اندازه‌ای پیدا خواهد کرد.

یک. ژانرهایی از موسیقی را گوش کنید که برایتان جدید هستند یا دلتان می‌خواهید درک بهتری از آنها داشته باشید.

موسیقی خوب را از دست ندهید؛ هم به اپرایی آرام که ارکستری آن را اجرا می‌کند و هم به تک‌نوازی پیانو گوش بدهید. به هیچ‌چیز دیگر فکر نکنید. الآن وقت گوش کردن است، آرام باشید و لذت ببرید. الآن وقت این است که بکوشید نقشه‌ی ذهنی‌تان را از موسیقی پرورش بدهید.

دو. آگاهانه به تکرارها و واریاسیون‌ها گوش بدهید و آنها را از هم تشخیص بدهید.

خیلی پیش می‌آید که درست در لحظات نزدیک به آخر قطعه‌ی موسیقی اتفاق جدیدی بیفتد. دقت کنید پاساژهایی که به‌نظرتان خیلی جالب می‌آیند کجای موسیقی قرار گرفته‌اند. آیا این پاساژها تکرار هستند، واریاسیون هستند یا جدیدند؟ اگر واریاسیون هستند، ببینید آیا می‌توانید تشخیص بدهید که در اصل چه بوده‌اند که حالا به این شکل تغییر پیدا کرده‌اند.

سه. بدانید که در آهنگسازی سه ایده‌ی تکنیکی عمده وجود دارد:

تکرار: یعنی وقتی پاساژ موسیقی تکرار می‌شود؛ کاملاً مستقیم.

واریاسیون: وقتی پاساژ موسیقی تکرار می‌شود، اما تغییراتی در آن لحاظ می‌شود.

ملودی جدید: این یعنی وقتی که پاساژ جدیدی در موسیقی معرفی می‌شود.

نیازی به توضیح نیست که مقدمه‌ی هر موسیقی، یعنی قطعه‌ی آغازین آن، همیشه ملودی جدیدی است.

چهار. دوباره به همان پاساژ گوش بدهید.

این بار دقت کنید که موسیقی از چه طریقی به این پاساژها می‌رسد. جزئیات را پیدا کنید و بادقت به آنها گوش بدهید. ببینید موسیقی از کدام رنگ‌ها، میزان‌ها و بافت‌های صدایی تشکیل شده‌اند.

پنج. بکوشید جزئیات خاص را از هم متمایز کنید.

جزئیات موسیقی شامل ریتم، شکل ملودی و ضمیمه‌های آنها می‌شود. ریتم‌ها، چه در پس‌زمینه‌ی موسیقی باشند چه در پیش‌زمینه، به‌نظر می‌رسد با هم تعامل دارند. شکل‌های ملودی‌های کوتاه ممکن است از ملودی اصلی نشأت گرفته باشند.

شش. دوباره گوش بدهید و توجه خود را محدود کنید.

اگر در موسیقی صدای باس وجود دارد، فقط به آن گوش بدهید و در آن به جزئیاتی توجه کنید که به‌نظر زنده و معنی‌دار می‌آیند. به همه‌ی جزئیاتی که قبلاً از آنها سرسری گذشته بودید توجه کنید. به همه‌ی تغییراتی که در لحظه‌ی محبوبتان اتفاق می‌افتد دقت کنید. آیا ملودی در اکسان ناآشنایی اوج می‌گیرد؟ آیا ریتم جدید ملودی را تندتر می‌کند؟

هفت. نقشه‌ی ذهنی‌تان را با تصور آهنگساز، نوازندگان و دیگر انرژی‌هایی که جمع شده‌اند تا این موسیقی را پدید بیاورند بسط بدهید.

هشت. آرام بنشینید و همین‌طور که دارید به موسیقی محبوبتان گوش می‌دهید یک فنجان چای یا قهوه بنوشید.

نه. در انتخاب موسیقی تنوع را رعایت کنید.

اگر چندین و چند بار به یک نوع موسیقی یا یک آهنگ گوش بدهید، عاقبت خسته‌کننده می‌شود و دلتان را خواهد زد. ذائقه‌ی موسیقیایی خودتان را پرورش بدهید و نه‌فقط قطعات مختلف بلکه به موسیقی آهنگسازان مختلف و حتی ژانرهای مختلف گوش کنید.

چند توصیه

  • موزیک‌ویدیو را با موسیقی اشتباه نگیرید. برخی استدلال می‌کنند که موسیقی خوب معمولاً برای بهتر شدن نیازی به همراهی کلامی یا بصری ندارد. سعی کنید چشمانتان را ببندید و رنگ‌ها را تصور کنید یا بکوشید موسیقی را با موقعیت مناسب در زندگی کنونی‌تان به تصویر بکشید. تفسیر هیجانی خود را به کار ببرید تا پی ببرید آهنگساز سعی داشته چه چیزی را بیان کند. بکوشید با واقعیت آهنگسازان ارتباط برقرار کنید، یعنی بگذارید احساسات و حال‌وهوای شما هم، با تغییر صداهایی که می‌شنوید، تغییر کند.
  • شب‌ها، یا وقتی نمی‌خواهید مزاحم دیگران بشوید، از هدفون استفاده کنید. فقط حواستان باشد موقع رانندگی هدفون نگذارید.
  • همه‌ی موسیقی‌ها، با استثناهای کم، بر اساس تکرار، واریاسیون، و ملودی‌های جدید ساخته می‌شوند. حتی اگر نمی‌توانید از موسیقی لذت ببرید، همیشه می‌توانید برای درک این اصول تلاش کنید. اگر این کار را بکنید ممکن است ناگهان موفق به لذت بردن از موسیقی بشوید.
  • موسیقی میکروتونال گوش بدهید. میکروتونال بودن یعنی استفاده از تون‌هایی که نسبت به تنظیم معمول سیستم فاصله‌ی دوازده‌تونی کمتر از هم فاصله دارند. تنظیم موسیقی با این تفاوت ممکن است باعث انتقال تأثیرات هیجانی منحصربه‌فردی بشود که کاملا‌ً متفاوت با اثر اکثر موسیقی‌هایی است که به‌صورت معمول تنظیم می‌شوند.
  • اگر از هدفون استفاده می‌کنید، حتماً هدفون خوب و باکیفیت تهیه کنید. هدفون‌های تقلبی باعث می‌شوند موسیقی ضعیف‌تر از آنچه هست به‌نظر برسد.

چند هشدار

  • موسیقی را با صدای خیلی بلند گوش ندهید. ممکن است وسوسه بشوید که این کار را بکنید و در واقع گاهی باید با خودتان سروکله بزنید که این کار را نکنید، اما گوش کردن موسیقی با صدای بلند ممکن است عاقبت به حس شنوایی‌تان آسیب برساند.
  • کیفیت موسیقی، مانند هر شکل دیگری از هنر، مهم است؛ بدانید که همه‌ی موسیقی‌هایی که به دستتان می‌رسد از استاندارد خوبی برخوردار نیستند.
  • ممکن است ابتدا نتوانید به موسیقی گوش کنید اما ناامید نشوید! اگر پشتکار داشته باشید، به‌موقع، پالس‌ها (ریتم‌ها)، ملودی‌ها و هارمونی‌ها را خواهید شنید.
  • بکوشید در زندگی خود را از تنش زیاد دور نگه دارید. استرس زیاد در بلندمدت ممکن است منجر به کمبود دوپامین در مغز بشود. این ماده‌ی شیمیایی مسؤول درک لذت است و کمبود آن باعث فقدان لذت می‌شود. تجربه‌ی لذت بردن از چیزهای مختلف برعهده‌ی این انتقال‌دهنده عصبی است؛ اگر مغز شما فاقد دوپامین باشد، توانایی‌تان برای ادراک هیجان موسیقی آسیب جدی می‌بیند.
  • موسیقی می‌تواند آدم‌ها را غرق زندگی و تمام هیجان‌هایش کند و از طرفی گاهی می‌تواند شورواشتیاقی بی‌رحم باشد. حواستان باشد که این وسواس موسیقی را مهار کنید و در حوزه موسیقی تعادل داشته باشید.

منبع:

www.wikihow.com

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

غذاهایی برای خوشحالی

مطلب بعدی

در تعقیب کتاب‌های قاچاق در بازار سیاه

0 0تومان