Categories: فرهنگ و هنر

یک بازی کوچولو

هم‌زمانی‌ها زیاد است. مدیر دفتر موسیقی می‌گوید مشکل گروه‌های پاپ برای برگزاری کنسرت در برج میلاد حل شده و بعد همان آن کنسرتی در سالن میلاد لغو می‌شود. مسعود امامی،‌ خواننده‌ی پاپ، قرار بود پنجم دی اجرای زنده داشته باشد که بهش خبر دادند کنسرتش لغو شده. قرار بود این اولین اجرای زنده‌ی پاپ در زمستان ۱۳۹۳ باشد اما قرار بی‌قرار. اگر از مدیر دفتر موسیقی سؤال شود که مگر نگفته بودید مشکل حل شده، احتمالاً ما را متوجه تفاوت سالن و برج خواهد کرد.

همزمان که پرویز پرستویی از عالم سینما پا به دنیای موسیقی می‌گذارد و اثری به بازار می‌فرستد، سالار عقیلی با خبرگزاری فارس مصاحبه می‌کند و می‌گوید دوست دارد فقط یک بار بازیگری را تجربه کند. پس راز آن موها که به‌طرز خاصی شانه شده‌اند و باد که بوزد چون درخت بید پریشان می‌شوند و آن تیپ منحصربه‌فرد این است: علاقه به حضور در سینما برای بازی در فیلمی‌ متفاوت، فیلمی‌که ماندگار شود. البته که او عقیده دارد خواننده نباید بازیگر شود و بازیگر نباید خواننده شود و بازیگران اگر همان بازیگری را انجام بدهند دستمزد بیشتری از خوانندگی خواهند داشت ولی حالا یک کار کوچولو به کجا برمی‌خورد. عقیلی ضمناً یازدهم و دوازدهم دی همراه کیوان ساکت در شیراز کنسرت دارد.

پرویز پرستویی این هفته آلبومش به اسم «من پرویز پرستویی» را رونمایی کرد. لیلی کریمان سرگذشت زندگی و بازیگری او را در متنی نوشته، پرویز پرستویی این متن را خوانده و کارن همایون‌فر روی آن موسیقی گذاشته. پرستویی می‌گوید این اثر به سؤال‌های جوانان درباره‌ی بازیگری و علاقه‌ی آنها برای ورود به سینما جواب می‌دهد. بعد هم قبل از اینکه اتهامی متوجهش شود، همه‌ی شمشیرها را غلاف کرده و گفته از انتشار این اثر قصد سودجویی و تجارت نداشته. زمان پیدایش نفرت از تجارت و سودجویی در ایران به کدام سده‌ی هجری برمی‌گردد؟

دوازدهم دی گروه لیان در بوشهر کنسرت دارد. این اولین کنسرت گروه بعد از شانزده سال است. دلیل این تأخیر هم ظاهراً این بوده که به محسن شریفیان، سرپرست گروه، مجوز اجرای موسیقی در بوشهر را نمی‌داده‌اند. بلیت اجرا ۳۰، ۳۵، و ۴۰ هزار تومان است و مکانش سالن شهید آوینی بوشهر. لیان گروهی است که نوازنده‌هایی با سازهای جنوبی دارد و موسیقی این منطقه را اجرا می‌کند. خود محسن شریفیان نی‌انبان می‌نوازد.

از چهاردهم تا نوزدهم دی در اصفهان، اولین جشنواره‌ی موسیقی جلیل شهناز برگزار می‌شود. طی این روزها کارگاه‌های موسیقی‌ای هم برگزار خواهد شد و گروه‌هایی اجرای زنده خواهند داشت. در بخش جنبی جشنواره گروه اردشیر کامکار به خوانندگی وحید تاج و حشمت رجب‌زاده، گروه داوود آزاد، گروه لوتوس به‌سرپرستی حمید بهروزی‌نیا و خوانندگی سینا سرلک، و ارکستر ملی اصفهان به‌‌خوانندگی مجتبی عسگری آثار خود را در تالار کوثر اصفهان اجرا خواهند کرد. شعار بخش جنبی، جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است که این شعار به دلیل تقارن با هفته‌ی وحدت انتخاب شده، اما معلوم نیست چه ربطی به جشنواره‌ی شهناز دارد.

محمد اصفهانی آلبومی به اسم «شکوه» منتشر کرده؛ آلبومی که سفارش تولیدش را معاونت فرهنگی هنری مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) داده. او گفته «ما در این آلبوم کوشیدیم به دور از هر نوع تعصب و مقدس‌نمایی و مصلحت‌اندیشی به تحلیل گوشه‌ای از حقایق دفاع مقدس در قالب موسیقی بپردازیم. مثلاً در زوایایی از این دیدگاه انتقادی، که کمتر هم به آن پرداخته شده، هستند مادران شهیدی که با دیدن برخی ناهنجاری‌های اجتماعی گاه در دل از خود می‌پرسند: فرزندان ما چرا از جان خود گذشتند؟» قطعات «قاب» با ترانه‌ی عبدالجبار کاکایی و موسیقی علیرضا کهن‌دیری، «دیدار» با غزلی از امام خمینی و موسیقی مجید اخشابی و غلام‌رضا صادقی، «سراب» بر اساس مثنوی سیدحسن حسینی و موسیقی علیرضا کهن‌دیری، «ابر» با موسیقی غلام‌رضا صادقی و مجید اخشابی بر اساس غزلی از مشفق کاشانی، و «ماهیا» با ترانه‌ای از علیرضا قزوه و موسیقی پدرام کشتکار در آلبوم «شکوه» جا داده شده‌اند. یک دی‌وی‌دی تصویری هم همراه این آلبوم است. کم‌کم سفارش‌های موسیقی دارند خیلی تخصصی می‌شوند.

روند افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها داشت نگران‌کننده می‌شد. دیگر باید برای دیدن یک اجرا با خانواده، خانه‌ات را می‌فروختی و کارتن‌خواب می‌شدی؛ تا اینکه مدیر دفتر موسیقی اعلام کرد اجاره‌بهای سالن‌های کنسرت، به‌خصوص تالار وزارت کشور، پایین آمده و در نتیجه قیمت بلیت ارزان‌تر شده و خواننده و نوازنده هم دستمزد کمتری می‌گیرند. پیروز ارجمند گفته با مسؤولان تالار وزارت کشور مذاکره کرده‌اند و اجاره‌بها را به یک‌سوم رسانده‌اند. نمی‌شد این مذاکره زودتر انجام بگیرد؟ تکلیف دوستدارانی که تا الآن بابت دیدن اجراها به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند چه می‌شود؟

پویا محمدی

Share
Published by
پویا محمدی

Recent Posts

سیمای ناهنجار مرگ

آمارها و مراکز مربوط به ثبت آمار خودکشی متعدد و پراکنده است و به نظر…

2 سال ago

همه‌ی‌بمب‌های‌جهان‌درافغانستان‌منفجرمی‌شود

توي چادري که از گرما تب کرده بود، عهد کرديم که تا قيام قيامت يکديگر…

2 سال ago

دو سیب در تشویش

ریحانه روز دوشنبه در میدان هوایی کابل در خیل جمعیت وحشت‌زده‌ای که به دنبال هواپیماهای…

2 سال ago

آتش در کمان زاگرس

«من لحظه‌ی افتادنش را به چشم دیدم. پاییز بود. چهار روز بود که توی کوه…

2 سال ago

اگر بابک بود

زن انگشتش را می‌گذارد روی کلید آسانسور تا مرد به حوصله یکی‌یکی کیسه‌ها را بیاورد…

2 سال ago

دنیای شگفت‌انگیز نو

این روزها تصاویری از اثر «نمی‌توانی به خودت کمک‌ کنی» از دو هنرمند چینی به…

2 سال ago