بلندی یا کوتاهی مسئله این است

ممکن است باور نکنید اما قد شما رابطه‌ی مستقیم با سلامتی‌تان دارد. شاید در دوران نوجوانی همیشه به دنبال یکی‌دو سانت بیشتر قد کشیدن و بلندترشدن بوده‌اید یا شاید هم برای بلند قد جلوه‌ کردن، خود را وادار به تحمل کفش‌های پاشنه بلند آنچنانی می‌کنید.

ممکن هم هست از آن دسته افرادی باشید که بلندی قد معذب‌تان می‌کند؛ همسری با قامت متوسط دارید و مدام به‌دنبال کفش‌های تخت و صاف هستید و گاهی دعا می‌کنید کاش یکی دو سانت هم که شده قدتان کوتاه‌تر می‌بود.

اما واقعیت این است که بلندی و کوتاهی قد فقط جنبه‌ی زیبایی ندارد بلکه روی سلامت شما هم تاثیر مستقیم می‌گذارد. مطالعات زیادی  روی ارتباط قد و سلامتی به‌خصوص در خانم‌ها انجام شده که نتایج آنها خواندنی و جالب توجه است.

خانم‌های کوتاه‌قد بخوانند:

اگر قد کوتاهی دارید و کمی ریزنقش هستید احتمالاً کمتر به سرطان مبتلا می‌شوید. جفری کابات، فوق تخصص پوست و مو از دانشگاه آلبرت انیشتین نیویورک می‌گوید: «سرطان پوست، تیروئید، سینه، روده و رکتوم با بلندی قد افراد مرتبط هست. به این‌صورت که هر چه بلندقدتر باشید بیشتر در خطر ابتلا به این سرطان‌ها قرار دارید.»

بر اساس تحقیقات دکتر کابات، زنانی که قد ۱۷۷سانتی‌متر یا بلندتر دارند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از همجنسان ۱۵۷ سانتی‌متری خود به سرطان‌های مرتبط با قد دچار می‌شوند.‌ خانم‌های قدبلند ارگان‌های داخلی بزرگ‌تر و تعداد سلول‌های بیشتری دارند و به همین دلیل شانس جهش‌های سلولی و ابتلا به سرطان در آنها بیشتر است. همچنین این احتمال وجود دارد که هورمون‌ها و فاکتورهای رشد که بر بلندی قد مؤثر هستند شانس ابتلا به سرطان را هم افزایش دهند.

یکی دیگر از مزایای کوتاهی قد کاهش خطر لخته‌شدن خون است. اگر شما کوتاه‌تر از ۱۵۷ سانتی‌متر باشید و وزن‌تان در محدوده‌ی سلامتی باشد تا ۳ برابر کمتر از بلندقدها دچار لخته‌شدن خون ‌می‌شوید. طبق آخرین تحقیقات دانشگاه ترومسو در نروژ، در زنان بلندقد خون باید مسافت بیشتری را بپیماید تا به همه‌ی ارگان‌های بدن برسد و همین مسئله باعث ناکارآمد بودن گردش خون شده و خطر ایجاد لخته را زیاد می‌کند. گرچه بلندقدها نمی‌توانند درمانی برای بلندقدی پیدا کنند اما برای مقابله با خطر ابتلا به لخته‌های خون می‌توانند چند کیلو از وزن‌شان را کاهش دهند، چون زنان قدبلند و لاغراندام از خطر لخته‌ی خون بیشتر در امان هستند.

عمر طولانی هم یکی دیگر از محاسن کوتاه‌قدی است. اگر قامتی کوتاه دارید و ریزنقش هستید احتمالاً ۹۰ سال سالم و سلامت عمر می‌کنید. بر اساس تحقیقات دانشگاه آلبرت انیشتین یکی از ژن‌هایی که مسئول طول عمر است مسئولیت کوتاهی قد را نیز بر عهده دارد. یک جهش ژنتیکی خاص که باعث مختل‌شدن کار یکی از فاکتورهای رشد و کوتاهی قد می‌شود، بر روی افزایش طول عمر نیز مؤثر است.

بلندقدها بخوانند:

اگر قد بلند دارید قلب سالم‌تری هم دارید. بر اساس ژورنال پزشکی نیوانگلند خانم‌هایی با قد بالای ۱۷۲.۵ سانتی‌متر حدود ۲۸ درصد کمتر از خانم‌هایی با قد ۱۶۰ دچار عارضه‌های قلبی می‌شوند. در واقع به‌ازای هر ۶ سانتی‌متر بلندی قد نسبت به یک همسال و همجنس کوتاه‌ قدتر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ۱۴ درصد کمتر است.

دکتر دانیال مانوز، مدرس دانشکده پزشکی ناشویل، می‌گوید: «هر چند قد بلند بودن مجوز سیگار کشیدن و خوردن فست فود را به شما نمی‌دهد، اما به‌طور عجیبی شما را تا حدی در مقابل آسیب‌های وارده از این عادت‌های بد محافظت می‌کند. دلیل این خوشبختی؟ ژ‌ن‌های تعیین‌کننده‌ی کوتاهی قد احتمال افزایش سطح ال‌دی‌ال خون را بالا می‌برند پس بلندقدها تا حد زیادی از این آسیب در امان هستند.»

نکته‌ی دیگری که بلندقامتان باید بدانند این است که بلندی قد با قدرت بیشتر ذهن همراه است. احتمال مرگ بر اثر فراموشی در زنی با قد ۱۷۰ حدود ۵۰ درصد کمتر از زنی با قد ۱۵۵ است. طبق مطالعات دانشگاه ادینبورگ، عوامل مؤثر بر کوتاهی قد از جمله بیماری‌های دوران کودکی، استرس و تغذیه نامناسب همچنین ریشه‌ی ابتلا به فراموشی در دوران کهنسالی هستند.

از دیگر مزایای قدبلندی حاملگی و زایمان راحت‌تر است. مطالعه‌ای روی ۲۲۰ هزار خانم باردار در دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد خانم‌هایی با قد ۱۶۷ سانتی‌متر و بیشتر، بین ۱۸ تا ۵۹ درصد کمتر از ۱۵۷ سانتی‌متری‌ها به دیابت بارداری دچار می‌شوند.

محققان دلیل اصلی این مسئله را نمی‌دانند اما احتمال می‌دهند که ژن‌های مؤثر بر قد روی تحمل گلوکز هم مؤثر هستند. ضمناً قد بلند باعث می‌شود که ضرورت انجام سزارین اورژانسی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

منبع: prevenion.com

1 Comments

  1. واقعا با خوندن این مطلب خوشحال شدم 🙂
    بالاخره این کوتاهی قد یکجا به نفع ما خانم ها شد :دی
    خوب بود اگر درباره پوست و مو هم می نوشتید

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

زندگی زیر بمباران

مطلب بعدی

بازار سیاه مو در ایران

0 0تومان