/

محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی

نویسنده‌ها این روزها آستین بالا زده‌اند و درکنار کارزارهای تبلیغاتی ناشرانشان تلاش می‌کنند از شبکه‌های اجتماعی برای نزدیک شدن به مخاطبانشان و تبلیغ کتاب و ایده‌ها و بالا بردن محبوبیتشان استفاده کنند. اما این ارتباط در نظر اول آسان است، با عکس گذاشتن از جلد کتاب‌هایتان یا پرتره‌هایی از خودتان و نقل‌قول‌هایی از مصاحبه‌ها و داستانتان راه به جایی نمی‌برید و حتی ممکن است در نظر خواننده‌ها و طرفدارانتان خودشیفته و متفرعن به نظر برسید. اما راه‌های زیادی هست که از پروفایل‌های شخصی‌تان برای پیشبرد کارتان استفاده کنید. البته این دستور کلی نیست؛ مثلاً جویس کرول اوتس ترجیح می‌دهد در توییترش فقط به پروپای ترامپ بپیچد و از گربه‌هایش عکس بگذارد؛ نیل گیمن اما هیچ اظهارنظر خواننده‌ای را جا نمی‌اندازد و روش دیگری دارد.

۲۱ راهکار مطمئن برای محبوبیت در شبکه‌های مجازی، که امتحانشان را پس داده‌اند، از این قرارند:

 

گفت‌و شنود زنده با مخاطبان

ایسنتاگرام، فیسبوک و برخی دیگر از شبکه‌های مجازی اکنون به‌راحتی این امکان را در اختیارتان می‌گذارند. از چند روز قبل ساعتی را مشخص کنید و در صفحات شخصی‌تان به طرفدارانتان خبر بدهید و بعد درست مثل مصاحبه‌ی رسمی با روزنامه آماده بنشینید و به سؤال‌های طرفدارانتان جواب بدهید. بسیاری از نویسنده‌‌ها این روش را امتحان کرده‌اند و از حاصل کار نتیجه‌ی جذابی حاصلشان شده. گفت‌وگوی بی‌واسطه با خوانندگان همیشه نشان از اعتمادبه‌نفس شما در مقام نویسنده دارد.

 

نظرسنجی بگذارید

طرفداران هر نویسنده‌ای با اشتیاق دوست دارند نظراتشان را به او بگویند. از خواننده‌هایتان بخواهید نظراتشان را درباره‌ی نقدهایی که منتقدان درباره‌ی کتابتان نوشته‌اند در صفحه کامنت بگذارند. در واقع توجه به این نظرات اهمیت دارد. اگر فرصت ندارید مدیر برنامه یا فردی کمکی برای پاسخ دادن و لایک کردن نظرات طرفدارانتان داشته باشید، این راهکار را امتحان کنید.

 

طرح جلد کتابتان را پیش از انتشار بگذارید

اینکه خواننده‌های شما و طرفدارانتان زودتر از بقیه نکته‌ی تازه‌ای درباره‌ی نویسنده محبوبشان بدانند تأثیر مثبت زیادی دارد. در واقع اینکه یک‌دفعه به کتابفروشی بروند و کتابتان را آنجا ببینند یا اینکه خبرش را در روزنامه بخوانند، آن هم درحالی‌که از دنبال‌کنندگان شما در صفحات شخصی‌تان هستند، بار منفی دارد. اگر خواننده‌ی شما پیش از انتشار رمان جدیدتان شمه‌ای از آن را ببیند، چشم‌انتظار ماندن برای اثر جدیدتان برایش جذاب خواهد شد.

 

به رمانتان جان‌بخشی کنید

اگر خواننده احساس کند توصیف‌های شما از یک صحنه در رمانتان از واقعیت سرچشمه می‌گیرد، همدلی و نزدیکی بسیار زیادی با اثرتان احساس می‌کند. مشهورترین نمونه از این روش را می‌توان درباره‌ی رمان «موزه‌ی معصومیت» اورهان پاموک مثال زد. پاموک بعد از موفقیت این رمان موزه‌ای واقعی برایش ساخت و به تمام صحنه‌های آن جان بخشید. این امکان برای همه فراهم نمی‌شود، به‌ویژه نویسندگان جوان و در آغاز راه، اما ساختن یک صحنه یا رونمایی از عکسی که شما را به نوشتن صحنه‌ای یا توصیفی در رمانتان واداشته احساس قرابت بسیاری میان شما و خواننده ایجاد خواهد کرد.

 

خبرگزاری خودتان باشید

با هر لحنی که ترجیح می‌دهید برنامه‌ها و سخنرانی‌هایتان در شهرهای مختلف را به خواننده‌ها اطلاع بدهید. اگر راهی سفر می شوید و فرصتی دارید، یک کتابفروشی را در آن شهر نشان کنید و به خوانندگانتان خبر بدهید که چند ساعتی در شهرشان به این کتابفروشی سر خواهید زد و می‌توانید آنجا کتاب را برایشان امضا کنید. ممکن است دیدارهای دل‌انگیزی دست بدهد.

 

عکسی از فضای کارتان بگذارید

خواننده‌های شما احتمالاً خیلی دوست دارند بدانند شما در چه حال و هوایی می‌نویسید. دست‌نویس، عکسی پشت کامپیوتر یا در کتابخانه، حال و هوایی که نویسنده هنگام نوشتن سپری می‌کند همه می‌توانند هدیه‌ی شما به طرفدارانتان باشد.

 

از روزهای کاری‌تان بنویسید

خواننده‌های شما حتماً دوست دارند بدانند که این روزها مشغول چه کاری هستید یا رمانی که چندی پیش خبر از نوشتنش داده بودید در چه مرحله‌ای است. عکسی از مانیتورتان بگذارید با چند خط از یک صفحه که قابل خواندن است، چنین تعلیقی دلنشین است.

 

از خوانده‌ها و رمان‌های محبوبتان برایشان بنویسید

هیچ‌چیز به اندازه‌ی اینکه خواننده بداند خود نویسنده هم کتاب‌خوانی قهار است نمی‌تواند در ترویج کتابخوانی مؤثر باشد. خواننده‌هایتان دوست دارند بدانند شما چه می‌خوانید و کتاب بالینی‌تان چیست. گذاشتن یک عکس از کتابی که مشغول خواندنش هستید یا کتاب‌هایی که برای نوشتن اثر جدید باید سراغشان بروید می‌تواند طرفداران جدیدی را به صفحات شما اضافه کند.

 

گاهی اخبار فروش بدهید

اینکه به خواننده‌هایتان بگویید کتابتان تجدیدچاپ شده یا استقبال از آن در کجاها بیشتر بوده یک‌جور سپاسگزاری است، یک‌جور تواضع که به خواننده نشان می‌دهد شما می‌دانید برای چه کسانی می نویسید و به این خوانده شدن ارج می‌نهید.

 

اهمیت عکس‌هایی که خواننده‌ها با کتاب‌هایتان گرفته‌اند

از آنها بخواهید اگر با کتاب شما عکسی هنری خلق کرده‌اند برایتان بفرستند و در ذیل عکس اظهارنظر و نام فرستنده را بگذارید. به این ترتیب شما در این صفحه خوانندگانتان را هم درگیر می‌کنید.

 

نقل‌قول بگذارید

گاهی نقل‌قولی از شخصیت اصلی کتاب متناسب با حال و هوای آن روز می‌تواند سبب شود کتابی که چند سالی از انتشارش گذشته دوباره محبوب شود و خوانندگان جدیدی پیدا کنید.

 

از قهرمان‌های ادبی‌تان بنویسید

هر نویسنده‌ای احتمالاً در برهه‌ای از زندگی و پیش از آغاز به کار خواننده‌ای حرفه‌ای بوده. از این کتاب‌ها و قهرمان‌های زندگی‌تان بنویسید و گاهی از کتابخانه‌ی شخصی‌تان عکسی بگذارید. نقل‌قول‌هایی از عاشقان کتاب بگذارید.

 

از حمایت‌ها بنویسید

اگر با نویسندگان دیگری ارتباط دارید یا آنها از کتاب‌های شما حمایت می‌کنند، این خبرها را با عکسی از این دیدارها برای خوانندگانتان بگذارید. اینکه شما در جریان اصلی ادبیات کشورتان حضور فعالی دارید و اثرگذار هستید خوانندگان شما را در پیگیری آثارتان ثابت‌قدم‌تر می‌کند.

 

پیشنهاد مطالعه بدهید

می‌توانید هر فصل یا هر سال فهرستی از کتاب‌های محبوبتان برای خواننده‌ها بگذارید، کتاب‌هایی که شما توصیه می‌کنید بخوانند. بعد از مدتی این اتفاق بدل به سنت می‌شود و خوانندگانتان منتظر شنیدن و خواندن نظرات شما درباره‌ی کتاب‌های دیگران در روز معینی می‌شوند. به این ترتیب شما نه‌تنها صفحه‌ی طرفداران شخصی بلکه رسانه‌ای در زمینه‌ی کتابخوانی خواهید داشت.

 

بازی‌های کوچک بسازید

شما می‌توانید کاری شبیه آنچه روزنامه‌ی «گاردین» برای رمان‌های مشهور انجام می‌دهد برای رمان‌های خودتان و در صفحه‌ی شخصی‌تان بگذارید. یک سؤال درباره‌ی قهرمان داستانتان بپرسید و از خوانندگانتان بخواهید چیزی را درباره‌ی عادت‌ها یا اتفاق‌های زندگی این قهرمان، که شما درباره‌اش به‌وضوح در کتاب ننوشته‌اید، حدس بزنند. درنهایت به برندگان کتابی با امضای خودتان اهدا کنید یا حتی عکسی از خودتان که پشت‌نویسی شده است.

 

از موسیقی محبوبتان بنویسید

چه کسی دوست ندارد بداند نویسنده‌ی محبوبش، وقتی مشغول نوشتن نیست، به چه موسیقی‌ای گوش می‌دهد و چه فیلمی را می‌پسندد.

 

پاسخگویی به سؤال‌های متداول خوانندگان

جایی را در صفحه‌ی شخصی‌تان بسازید که همیشه در آن به سؤال‌های متداول خوانندگانتان پاسخ بدهید. به این ترتیب بانک اطلاعاتی درست خواهد شد و خیلی‌ها دیگر برای پرسیدن سؤال تکراری وقت شما را نمی‌گیرند.

 

از برنامه‌های انسان‌دوستانه و کمپین‌های فرهنگی حمایت کنید

اینکه نویسنده جدا از نوشتن و خلق ادبی مسؤولیت اجتماعی نیز داشته باشد همیشه حرکتی احترام‌برانگیز است و از آن تقدیر می‌شود. شما هم می‌توانید از برنامه‌های کتابخوانی کمپین‌های فرهنگی و فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که تأییدش می‌کنید برای خوانندگانتان بنویسید و از آنها بخواهید به این حرکت‌ها بپیوندند.

 

تولد شخصیت‌های محبوب زندگی‌تان را تبریک بگویید

اینکه طرفداران شما بدانند شما به دیگرانی که تحت‌تأثیرشان بوده‌اید احترام می‌گذارید از نکات ریز و بااهمیت است. تبریک گفتن تولد نویسندگان دیگر و شخصیت‌های اثرگذار مورد تأیید شما بسیار اثرگذار است. البته نویسنده‌ای همچون جی.کی.رولینگ کار جذاب‌تری هم کرده است؛ او روز تولد شخصیت‌های مجموعه‌ی هری پاتر را به خوانندگانش تبریک می‌گوید. اینکه حالا هری پاترِ داستان او چندساله است و هرمیون در این کتاب چه روزی به دنیا آمده سبب می‌شود جان‌بخشی به این قهرمان‌ها دوچندان شود.

 

مقاله‌های محبوبتان را به اشتراک بگذارید

اگر در طول هفته مقاله یا خبری می‌خوانید که به نظرتان جالب است می‌توانید این لینک‌ها را با خوانندگانتان به اشتراک بگذارید و نظر خودتان را هم در این‌باره بنویسید.

 

گاهی گوشه‌ای کم‌دردسر را رونمایی کنید

خواننده‌های شما و اصولاً همه دوست دارند درباره‌ی زندگی شخصی چهره‌های مشهور چیزکی بدانند، گاهی گوشه‌ای کم‌دردسر از زندگی شخصی‌تان را نشان بدهید، عکسی از حیوان خانگی‌تان بگذارید یا یک روز تفرج در شهر.

 

منبع:

insights.bookbub.com

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب قبلی

دو سطحِ رمان

مطلب بعدی

مهمانِ همسایه

0 0تومان