به بهانه‌ی روزهای گروتفسکی

هفت روز با گروتفسکی عنوان برنامه‌ای است که این روزها در قالب روزهای تئاتر آفتاب در تهران‏ برگزار می‌شود. یاروسلاو فرت،‏‏ مدیر مؤسسه بین‌المللی گروتفسکی، به این بهانه و جهت برپایی کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای دانشگاهی از ۲۰ تا ۲۸ بهمن‌ماه به ایران سفر کرده است. فرت هماهنگ‌کننده هنری پایتخت فرهنگی اروپا، شهر روکلو لهستان، در ۲۰۱۶ است که طی این سفر موافقت‌نامه خواهرخواندگی هنری را با کمپانی تئاتر آفتاب امضا خواهد. یکی از بخش‌های هفت ‌روز با گروتفسکی جلسه با دانشجویان در تالار هنر خواهد بود که با حضور سفیر لهستان و کاردار فرهنگی این کشور و هنرمندانی از ایران روز شنبه برگزار خواهد شد. سفیر جمهوری لهستان در این باره یادداشتی اختصاصی نوشت که در صفحه‌ی آخر روزنامه‌ی ایران پنج‌شنبه بیست‌وچهارم بهمن ماه منتشر شد.

چهره‌ی بی‌همتا

افتخار داریم جدیدترین رویداد فرهنگی خود «هفت روز با گروتفسکی» را، که حاصل همکاری مشترک کمپانی تئاتر آفتاب و سفارت لهستان در تهران است،‌ به حضورتان معرفی کنیم. این رویداد به یادبود یرژی گروتفسکی، از بزرگان تئاتر جهان، کارگردان تئاتر،‌ فعال فرهنگی و پژوهشگر رفتار انسانی، برگزار خواهد شد.

یرژی گروتفسکی توفیق آن یافت تا تحول تئاتری بزرگی را در قلمرو هنر بازیگری رقم زند. کتاب او «به‌سوی تئاتر بی‌چیز» همچنان از مهم‌ترین منابع درسی مدارس تئاتر جهان به‌شمار می‌رود. پیتر بروک، از آن رو که «هیچ کس دیگری در جهان، …هیچ کس از گروتفسکی به بعد،‌ ماهیت کار بازیگری،‌ پدیداری و معنای آن، ماهیت و سازوکار روندهای حسی‌جسمانی‌ذهنی آن را چنین ژرف و جامع واکاوی نکرده است» ‌او را چهره‌ای «بی‌همتا» می‌دانست.

تأثیر یرژی گروتفسکی بر تئاتر معاصر ایران نیز مشخصاً شگرف بوده است. در ۱۹۷۰،‌ از او دعوت به‌عمل آمد تا در ایران حضور یابد، همان‌جا بود که «همیشه شاهزاده» را بر صحنه برد. از آن پس،‌ به دلایلی چند، تا مدت‌ها به فراموشی سپرده شد. و پس از آن،‌ نسل معاصر تئاتر ایران او را از رهگذر سبک دراماتیک خاص وی «تئاتر بی‌چیز» از نو یافتند. امید آن داریم تا این رویداد شناخت ایرانیان از میراث گروتفسکی را دوچندان سازد و اندیشه‌هایش مورد بازنگری هنرمندان ایرانی قرار گیرد.

یک پاسخ ثبت کنید

Your email address will not be published.

مطلب بعدی

ارباب خودم چرا نمی‌خندی؟

0 0تومان